Hobbels bij herinrichting Zandpad, oevers moeten eerst worden aangepakt
NieuwsSTICHTSE VECHT > De politiek buigt zich volgende week over de voortgang van het project Zandpad.
Om de herinrichting verder uit te voeren moet de gemeenteraad instemmen met een voorstel voor in totaal 1,3 miljoen euro voor vier proefvlakken met onder meer een jaagpad en een verdere voorbereiding voor de totale aanpak van het Zandpad tussen de Machinekade in Maarssen en de Vechtbrug bij Nieuwersluis. De afgelopen tijd is er al veel overlegd met bewoners en belanghebbenden in diverse groepen en zijn er veel metingen verricht naar het verkeer en de drukte. Ook zijn er verkeersbesluiten met de plaatsing van borden tegen sluipverkeer geplaatst, overigens wel zonder handhaving door de politie, zoals al eerder was bekendgemaakt. En het is ook nog niet bekend of dat nog effect heeft gehad. ‘Ter evaluatie wordt er gekeken naar de verkeerstellingen die worden gedaan op het Zandpad. Sinds 8 juni 2023 worden er dagelijks tellingen uitgevoerd en op de trajecten waar de borden zijn geplaatst worden de tellingen vergeleken. Wat zijn het aantal verkeersbewegingen en de gereden snelheden voor en na de plaatsing en welke effecten zijn zichtbaar? Daarnaast wordt onderzoek gedaan bij verkeersdeelnemers, aanwonenden en ondernemers. Dit wordt de komende maanden opgepakt. Ten aanzien van handhaving geldt dat de gemeente hiertoe zelf niet bevoegd is,’ aldus de gemeente in antwoord op vragen van VARnws. Ambtelijk wil men graag door met het plan, ook gezien alle tijd en geld dat er al in is gestoken, onder meer met de uitgebreide participatie. Doel blijft een heringericht Zandpad met tevreden bewoners en gebruikers, waar voetgangers en fietsers zich veilig voelen en de snelheid van het gemotoriseerd verkeer omlaag is gebracht met meer verkeersveiligheid en veel minder doorgaand gemotoriseerd verkeer. Bereikbaarheid, toegankelijkheid en leefbaarheid blijven speerpunten. Er zijn wel twee hobbels. Het beoogde jaagpad zal niet langs het hele traject worden aangelegd, omdat - zoals bij het deel bij Oudaen - niet alle grondeigenaren mee willen werken. En ook de staat van de beschoeiingen van de oever van de Vecht is op enkele plekken erg slecht. ‘De totale herinrichting van het Zandpad kan niet uitgevoerd worden zonder het vervangen van de beschoeiingen. De slechte conditie van de huidige beschoeiing zorgt voor terugkerende schades aan taluds, bermen en verharding van het Zandpad. Gezien de complexiteit van het proces om duidelijkheid te krijgen wie eigenaar is en verantwoordelijk is voor de kosten van het vervangen van de beschoeiingen is dit een planningsrisico voor de herinrichting van het Zandpad,’ zo is de ambtelijke toelichting. ‘De vervanging van de beschoeiingen kan tot vertraging van de totale herinrichting leiden.’ Dinsdag op de agenda in de commissie Fysiek Domein.