Zaterdag 21 september 2019

NIEUWS Inspirerende stellingen bij gezamenlijke iftar in Vleuten

Door Carla Wouterson

VLEUTEN > De iftar in buurtcentrum De Schakel werd druk bezocht. Met de iftar werd de ramadan (islamitische vastenperiode) onderbroken voor een maaltijd.

Stichting JOU Vleuten-De Meern (Jongerenwerk) organiseerde deze iftar samen met de Torenpleinkerk om zo samen op zoek te gaan naar verbindingen in de buurt. De maaltijd werd voorafgegaan door ontmoeting en korte inleidingen over ‘De kracht van vasten’. De sprekers waren afkomstig uit joodse, christelijke, islamitische en hindoestaanse tradities. Dit was de tweede keer dat er een iftar werd georganiseerd. Er waren ca. 80 gasten waaronder vier inleiders die ieder vanuit hun eigen religie het begrip vasten belichtten, zoals ook dominee Otten. Van belang vond zij te weten dat vasten in vrijwel alle tradities op drie begrippen is gestoeld: vasten - inkeer en gebed - aalmoezen geven. ’Vasten is daarmee nooit iets wat slechts ons lichaam betreft, maar ook onze geest. Als je vast, maar tegelijkertijd asociaal leeft door bijv. kwaad te spreken over anderen of niets over te hebben voor een ander, dan heeft het geen zin. Vasten is loslaten, je onafhankelijk maken van de materie om te kunnen geven. Als je vast merk je hoe verslaafd je bent aan van alles en nog wat. Je eet bijvoorbeeld uit verveling of omdat je verdrietig bent. Het vasten is ongetwijfeld confronterend. Maar als je die confrontatie niet uit de weg gaat word je er sterker door.’ Op de tafels lagen vier stellingen waarover men kon discussiëren. Ds.Idelette Otten: Vasten is een verplichting voor het welzijn van aarde en mens. Mia Amram (liberaal joodse gemeenschap): Is het vasten een straf of zet het je aan het denken hoe jij in je geloof staat; sta je stil bij de fouten die je maakt ten aanzien van de ander? Pharba Moekoet (hindoestaanse gemeenschap): We moeten de leer van het vasten als verplicht onderdeel in het (basis)onderwijs opnemen. Minoun Hidraoui (moslim): Als niet-moslims betrokken zijn bij de ramadan dan zouden moslims betrokken kunnen raken bij het vasten van anders-gelovigen. Dit gaf na en tijdens de maaltijd voldoende stof voor een levendige discussie. Hidraoui legde uit: ‘De ramadan betekent jezelf van iets weerhouden, met je ogen, oren, mond, handen en voeten. Het is veel meer dan niet eten en drinken. Je kijkt terug naar de afgelopen 11 maanden, hoe je geleefd hebt. We blijven immers zwak met al onze fouten. We moeten onze lusten en onszelf de baas zijn en na de ramadan moet je dat trachten vast te houden en doorgaan met proberen een beter mens te worden.’ Toen, na 22.00 uur, was het tijd voor de iftar, prachtig opgesteld en rijkelijk verzorgd door Rabia en Khadija van Natuurgeheimen. Al met al was het een bijzonder inspirerende avond met verbinding tussen mensen.

REAGEER OP DIT BERICHT

REACTIE PLAATSEN



© 2016 - VARnws - Alle rechten voorbehouden