Zaterdag 21 september 2019

NIEUWS Fietspad Castellumlaan opnieuw aangepast

DE MEERN > De Castellumlaan krijgt een duidelijke fietsstrook en wordt daarmee verbreed. Dat antwoordt het college van Burgemeester en Wethouders op raadsvragen. Inmiddels is de bebording al aangepast en is een lichtmast verplaatst om de veiligheid te verbeteren.

In de tijdelijke inrichting moesten fietsers de stoep oprijden en stonden er palen op het fietspad, waar veel scholieren overheen moeten. Met name in de drukke ochtendspits levert de inrichting gevaarlijke situaties op. In mei moest een fietser met de ambulance naar het ziekenhuis worden gebracht, nadat hij over de stoeprand in het fietspad viel.

In de nieuwe inrichting zal de fietsstrook onderdeel worden van de weg, waardoor daar meer ruimte ontstaat en fietsers niet meer de stoep op en af hoeven. Ze kunnen dan langs de rij auto’s doorfietsen tot aan het kruispunt met de Zandweg. In totaal kosten de verschillende aanpassingen zeker €32.000 extra. Eerst €12.000 voor de omstreden tijdelijke inrichting en de rest voor de aanleg van een echte fietsstrook naast de straat.

CDA-fractievoorzitter Sander van Waveren stelde, samen met collega’s van SBU, D66, Christenunie en Student&Starter vragen over de situatie. Hij maakt zich boos over de werkwijze van het college: “Iedereen weet dat het hier in de ochtendspits hartstikke druk is, dan is zo’n smalle inrichting vragen om problemen. De zogenaamde noodoplossing hielp fietsers vervolgens van de regen in de drup met een levensgevaarlijk obstakelfietspad. Ik weet niet wie er op het stadskantoor zoiets verzint, maar ik vraag me af of de wethouder en haar ambtenaren hier ooit op straat hebben gekeken wat er aan de hand was.”

De wegversmalling is onderdeel van de aanpak om van het Hart van de Meern een aantrekkelijk verblijfsgebied met brede stoepen te maken. Die wens wordt breed gedeeld in de politiek, maar er is wel kritiek op de manier waarop de weg is ingepast. De inrichting met een maximum snelheid 30km/u past bij het plein, maar niet bij de functie van de Castellumlaan en de Meerndijk als route door De Meern heen.

Volgens het CDA is de ingreep typisch voor de verkeersaanpak in Utrecht. Ook in Kanaleneiland moest onlangs een wegversmalling teruggedraaid worden omdat fietsers in de knel kwamen. Van Waveren: “Wethouder Van Hooijdonk lijkt te denken dat als je een weg versmalt er dan spontaan minder auto’s gaan rijden. Dat is natuurlijk niet het geval, een groot deel van het verkeer zijn buurtbewoners die van of naar hun werk moeten. De gemeente moet per situatie kijken wat past en de verkeersveiligheid voorop stellen. Door het verkeer zo af te knijpen wordt het voor iedereen gevaarlijker.”

REAGEER OP DIT BERICHT

REACTIE PLAATSEN



© 2016 - VARnws - Alle rechten voorbehouden