Donderdag 18 juli 2019

NIEUWS Klarinettist vindt ‘pure joy’ in drummen

Door Dries van Dijk

VLEUTEN > Vat vol klinkende elementen, schurend in harmonische stiltes. Zo’n indruk wekt Steven Kamperman in zijn muziek, maar ook in een gesprek, waarin hij zijn ontwikkeling als een compositie aan je voorlegt.

De wringende aspecten van zijn muziek passen in een leven van een Limburgs dorp vol fanfare, opgroeiend in een gezin vol jazz, reizend in een Balkan/Turkse band naar een componist, die in een gedisciplineerd dagritme de Gregoriaanse muziek van Hildegard von Bingen vervlecht met het klankspectrum, opgeroepen in zijn hoofd, tot een hedendaagse opera. Naar een musicus, die liefde voor de donkere klanken van de altklarinet nieuw leven inblaast door in zijn componeerkamer in de open kast een drumstel in te bouwen. Als een kind zo blij ontdekte hij een prettige bijwerking van het ritmisch roffelen tussen de gordijnen van zijn kast. ‘Bij het componeren heb ik daardoor meer ritmisch overzicht gekregen in mijn hoofd. Dit gegroeid overzicht biedt me grotere snelheid en gemak van componeren. Componeren is het organiseren van geluid; daarbij is ritme enorm belangrijk!’ Het legt Kamperman geen windeieren, zijn straffe discipline van elke ochtend van 8.00 tot 12.00 uur componeren, gevolgd door een middag met organiseren en repeteren. Al vóór zijn ‘verfrissing’ van de middeleeuwse muziek van Hildegard componeerde hij de jeugdopera Roodhapje. ‘Voor jeugd, door volwassenen. Eigentijds sprookje, uitgevoerd door Holland Opera.’ De voorstelling won de prestigieuze Young Audience Music Award. ‘Het verhaal is bekend, waardoor ik complexer kon componeren. Net iets anders dan iedereen verwacht. Het klankspectrum in mijn hoofd klonk al nooit als Mozart, meer zoals de Franse moderne klassieke muziek van Messiaen. Ik hield als kind al van dikke jazzakkoorden, door Messiaen ontdekte ik waarom.’ Dat heet ontwikkeling: Kamperman komt uit Limburg. ‘De fanfare houdt het dorp bij elkaar. Elkaar zien bij muziek. Dat is echt nog een mooie traditie. Hetzelfde zag ik in Balkandorpen, waar 5 – 80-jarigen op onze onregelmatige ritmes dansten. Ik begon als jazzklarinettist, maar speelde daarna vooral veel met mijn Turks/NL-band Barana, van Siberië tot Mexico. Daarna kreeg ik steeds meer behoefte om te componeren. Het klarinet spelen: soms te ‘serieus’. Altijd professioneel zijn: instrumentbeheersing, hard studeren, power, goed optreden! De vrijheid om te spelen als een kind vond ik terug in het drummen. In de kast! Leren van fouten maken, vrij zijn in een levenslange weg; pure joy! Dat vind ik ook terug in mentor componist Theo Loevendie (88), die me over hobbels heen helpt. Zijn inspirerende motto: altijd trouw blijven aan je zelf!’

Op Culturele zondag september speelt Steven Kamperman met zijn HOT, Het Orgel Trio.

REAGEER OP DIT BERICHT

REACTIE PLAATSEN



© 2016 - VARnws - Alle rechten voorbehouden