Zaterdag 21 september 2019

NIEUWS Problemen Stadsbaantunnel met de brandveiligheid

LEIDSCHE RIJN > De Stadsbaantunnel is op dit moment niet optimaal beveiligd tegen een grote brand.

‘In de bouwvergunning en in de opstellingsvergunning van de expeditiestrook is een eis van 120 minuten brandwerendheid opgenomen. Uit het onderzoek blijkt dat de Stadsbaantunnel deels wel en deels niet voldoet aan de eis van 120 minuten brandwerendheid’, zo schrijft het college aan de Utrechtse gemeenteraad over het onlangs uitgevoerde onderzoek naar de hittebestendigheid van het beton in de tunnel bij Leidsche Rijn.

De gemeente gaat nu maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat de drukke verbinding van en naar de stad wel aan alle eisen voldoet. ‘Dit is ook het advies van de veiligheidsbeambte van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU). Hiermee wordt tevens voorkómen, dat bij wijziging van toekomstige bouwplannen op de tunnel, op die delen in de tunnel alsnog herstelwerkzaamheden nodig zouden zijn. Bij de betonconstructie van de SBT is uitgegaan van een levensduur van een eeuw’, aldus het college. ‘De hittebestendigheid van de Stadsbaantunnel kan hersteld worden naar 120 minuten door voldoende extra brandwerende beplating aan te brengen.’

De uitvoering van de werkzaamheden zal naar verwachting in november 2019 starten. De periode hiervoor is nodig voor de noodzakelijke voorbereiding van het werk en de wachttijden bij de leverancier van de beplating. De Stadsbaantunnel zal dan naar verwachting enkele weken dicht gaan.

De VRU houdt, tot de uitvoering van de werkzaamheden gedaan is, bij de voorbereiding van haar activiteiten rekening met de verminderde hittebestendigheid van de SBT. Totdat de Stadsbaantunnel hersteld is, adviseert de veiligheidsbeambte van de VRU om geen evenementen op de Stadsbaantunnel te laten plaatsvinden. Op dit moment zijn er geen aanvragen voor evenementen. ‘Wij houden dit scherp in de gaten en we zullen daar waar nodig eventuele noodzakelijke aanpassingen doorvoeren’, aldus het college. Ook de bewoners van de huizen op het dak van de tunnel zijn geïnformeerd over de problemen, de risico’s en de komende werkzaamheden.

Het herstel gaat de gemeente flink wat geld kosten. Bij de bouwer is niets meer te halen, want het bedrijf is failliet en bestaat niet meer.

In de Voorjaarsnota 2019 is 5 miljoen euro beschikbaar gesteld door middel van het activeren van kapitaalslasten. Het onderzoek laat zien dat het budget dat in de Voorjaarsnota ter dekking van de kapitaallasten is meegenomen voldoende is, zo rekent de gemeente.

REAGEER OP DIT BERICHT

REACTIE PLAATSEN



© 2016 - VARnws - Alle rechten voorbehouden