Maandag 14 oktober 2019

NIEUWS Met de bus naar de stad zit er niet meer in

MAARSSEN > Het nieuwe Vervoersplan 2020, U-OV-2020, blijkt voor reizigers uit Maarssen-Dorp enkele flinke verslechteringen in te houden. Niet van het soort ‘even wennen’, maar zodanig, dat voor sommigen de binnenstad van Utrecht onbereikbaar wordt.

Een groot bezwaar is dat beide buslijnen 12 en 120 niet meer via de Jacobsstraat en het Vredenburg naar station CS rijden maar via de Vleutense weg naar station CS Jaarbeurszijde. Dit betekent een regelrechte verslechtering van het openbaar vervoer van Maarssen naar Utrecht-binnenstad. Je kunt nu voor een bezoek aan de binnenstad van Utrecht uitstappen bij halte Jacobsstraat, maar vanaf 2020 zul je van het Jaarbeursplein door het station en Hoog-Catharijne moeten lopen om in de binnenstad te komen. Dit is een behoorlijke afstand. Bovendien stopt lijn 120 niet in de Ariënslaan in Maarssen maar bij Merenhoef, hetgeen voor een groot deel van het dorp een behoorlijke afstand is. Ook de route over de Amsterdamsestraatweg, waar menigeen toch ook graag uitstapt om te winkelen, verdwijnt en lijn 120 rijdt voortaan via de Cartesiusweg en Vleutenseweg naar CS Jaarbeurszijde, een locatie die voor de meeste reizigers ver weg ligt van hun bestemming.

All deze veranderingen behelzen voor de inwoners van Maarssen een regelrechte verslechtering van het openbaar vervoer. Nu kun je overdag vanuit Maarssen om het kwartier met de bus naar de binnenstad van Utrecht (halte Jacobsstraat), en in de avond ieder half uur.

De nieuwe buslijn 12 is geen alternatief omdat die op grote afstand van de binnenstad aankomt en vertrekt: namelijk van CS jaarbeurszijde en ‘s avonds gaat die bus nog maar één keer per uur.

Dit nadeel geldt vooral voor mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Met name mensen die slecht ter been zijn, ouderen, schoolgaande jeugd en mensen die in de binnenstad werken. En voor mensen die nu bewust kiezen voor openbaar vervoer werkt dit het gebruik van de auto in de hand.

Het plan meldt ook dat het niet zeker is of de huidige buslijn 5 (wordt lijn 12) ook op langere termijn door Zandweg-Oostwaard blijft rijden. Er volgt een heroverweging voor het jaar 2021. Tot dan blijft Zandweg-Oostwaard in onzekerheid verkeren.

Met het oog op een hoogwaardig openbaar vervoer tussen Maarssen-Dorp en Utrecht-binnenstad pleiten verontruste inwoners van Maarssen-Dorp vurig voor een busroute via de Jacobsstraat en het Vredenburg en ook op de langere termijn voor een buslijn door Zandweg-Oostwaard. Het is te hopen, dat voor december enkele van de voorgestelde wijzigingen worden heroverwogen.

1 REACTIE

Corrie van Os13 oktober 2019 om 19:38

Maarssenbroek rijdt al jaren met de bus via de Vleutenseweg.
Als je naar de binnenstad wilt, kun je aan het einde (gezien vanuit de stad) van de Vleutenseweg overstappen op lijn 28. Die rijdt namelijk wel langs het Vredenburg.
Je kunt ook overstappen op het station zelf, maar dan moet je trappen op en af en ietwat gevaarlijk tussen de fietsers door laveren. Je kunt dan net zo goed door het station, waar leuke restaurantjes zijn, en Hoog Catharijne, waar ook veel winkels zijn, naar de binnenstad.

REAGEER OP DIT BERICHT

REACTIE PLAATSEN



© 2016 - VARnws - Alle rechten voorbehouden