Donderdag 12 december 2019

NIEUWS Slimmer en gezonder verplaatsen: uit de auto

Strakke organisatie
Voetganger op 1
Door Dries van Dijk

UTRECHT > Mobiliteit leeft! Slimmer en gezonder verplaatsen in Utrecht, je kunt eigenlijk geen dankbaarder thema aansnijden met bewonersorganisaties en het bedrijfsleven. Allen met ambtenaren om tafel in het stadskantoor om de weg naar een Mobiliteitsplan 2040 in te slaan.

De stad wint nu informatie bij iedereen in en wil het plan in de zomer 2020 laten keuren in de gemeenteraad. De avond was strak georganiseerd: inleiding, stellingen, 1e tafelronde, wisseling tafels, 2e tafelronde, eindrapportering. Informatie moet, was ook van tevoren toegestuurd. De tafelmensen zijn ervaren en weten theoretisch van de hoed en de rand. Niet moeilijk te constateren: de inleiding is lang en rondetijden aan tafel dus te kort. Want deze noeste werkers uit onze samenleving willen graag op tijd weer naar thuis; de gemeente houdt daar rekening mee en kort de mobiliteitsafstand: de bijeenkomst start direct na het werk met soep en broodje. Het Stadskantoor ligt bovendien bovenop spoorlijnen en bushaltes. Ook niet moeilijk te constateren: de mobiliteit in Utrecht is vooral een zaak van mannen in meerdelig keurig; vrouwen verkeren zwaar in minderheid. Mensen uit de migratiecultuur? Ze zijn er helemaal niet. Alleen ambtenaren mogen wel bogen op een flink vrouwenaandeel. Misschien is het tijd om het thema diversiteit in Utrecht bij mobiliteit flink aan te scherpen.

De slaperigheid van de inleiding verdween onder tafel bij de discussie. Met het resultaat op flappapier of gele post-it werd de verdrijving van automobilist uit auto en spits aangepakt en de voetganger, fiets en OV op de sokkel geplaatst. Bedrijfsleven-mensen hebben een integrale visie, die al lang aan de praktijk is getoetst. ‘Ikzelf of werknemers in de file, dat kost je productiviteit.’ ‘De P+R parkeergarages aan de rand van de stad staan leeg of worden alleen door Rijkswaterstaat-ambtenaren, die ernaast werken, helemaal opgeslokt. ‘Zet ze vóór de file! Dus parkeren op afstand van de stad en zorg voor zeer goedkope trein- en shuttlebusverbinding met de stadskern of kantorenterreinen. Pak het verschijnsel lease-auto aan en stimuleer het deelauto-, trein- en fietsrijden. Ga lopen! Werk met een positieve stimulans via een mobiliteitskaart, waarbij veelvuldig gebruik van fiets en OV tot lagere belasting leidt. Nee, geen gratis OV, dan gaan te veel mensen voor 1 halte de bus in, terwijl juist de voetganger op nummer 1 moet komen te staan.’ De gemeente doet dat ook in haar mobiliteitstransitie-aanzet, want een voetganger gebruikt 2 m2, een auto (50 km/u, 1 inzittende) 140 m2. De energietransitie zorgt zo voor meer ruimte voor wonen op parkeerplaatsen, weg en kantoorterrein.

REAGEER OP DIT BERICHT

REACTIE PLAATSEN



© 2016 - VARnws - Alle rechten voorbehouden