Maandag 23 september 2019

ONDERNEMEND Vergrijzing van Nederlands wagenpark

UTRECHT > In Utrecht rijden er maar liefst 131.310 personenauto’s rond, waarvan 75.125 ouder dan zes jaar. Met dit aantal heeft ieder huishouden in Utrecht 0.8 auto’s voor de deur geparkeerd staan. Er rijden relatief veel jonge auto’s rond in deze stad als men bedenkt dat de gemiddelde Nederlandse personenauto een leeftijd heeft van elf jaar. Volgens het CBS was de gemiddelde leeftijd van auto’s in 2009 negen jaar. Ook zijn er steeds meer elektrische auto’s op de weg. Ontstaat er toch vergrijzing onder de Nederlandse auto? Ja, zowel figuurlijk als letterlijk. Op dit moment is een derde van de Nederlandse auto’s namelijk grijs, terwijl in 2003 blauw nog favoriet was. En ook de gemiddelde leeftijd van het wagenpark is gestegen.

Meest voorkomende kleuren

Voertuigen vergrijzen in leeftijd en in kleur. De afgelopen tien jaar is er een stijging te zien in de gemiddelde leeftijd van wegvoertuigen, ook dat blijkt uit cijfers van het CBS. De motorfiets is de koploper met een gemiddelde leeftijd van 21 jaar. Op dit moment zijn grijs en zwart de kleuren die het straatbeeld domineren. Zowel bedrijfswagens als particulieren personenauto’s zijn voornamelijk te vinden in een van deze twee kleuren. Bij de particulieren staat blauw op de derde plaats, maar bij bedrijven is dit wit. De groene en rode auto’s lijken langzaam maar zeker uit te sterven. Waar in 2003 nog 14 procent van de auto’s groen was, is dat in 2019 slechts 4 procent. Het aantal rode auto’s daalde van 19 naar 7 procent over dezelfde periode.

Meer bestelauto’s

Begin 2019 waren er in Nederland maar liefst 12,7 miljoen auto’s geregistreerd. Daarmee is dit aantal in slechts een jaar tijd met 227.000 toegenomen. De trekkers voor oplegger en de bestelauto’s namen in verhouding het meeste toe. Het CBS laat weten dat Nederland aan het begin van 2019 zo’n 1,1 miljoen bedrijfswagens rijk was. Dit aantal is daarmee in een jaar tijd met ruim 3 procent gestegen. 81 procent van deze stijging representeert bestelauto’s. Op de tweede plaats staan de trekkers voor opleggers die in een jaar tijd met 4 procent toenamen. Begin 2019 gaf dat een tussenstand van 80.000.

Helft 18-plussers heeft eigen auto

Wat ook opvallend is aan de cijfers is dat maar liefst de helft van alle 18-plussers een auto op zijn of haar naam heeft staan. Hiervan heeft 88 procent een auto en de overige 12 procent heeft er twee of meer. Het aantal personenauto’s is ten opzichte van vorig jaar gestegen met 1,9 procent, waardoor er begin 2019 8,5 miljoen geregistreerde personenauto’s rondreden. Hiermee beslaat deze groep auto’s twee derde van het Nederlandse motorvoertuigenpark.

Verzekeren auto’s

Een auto die grijs van kleur is vraagt geen speciale aandacht op het gebied van autoverzekeringen, maar aangezien de groep Nederlandse particuliere personenauto’s ook letterlijk vergrijst, is het waarschijnlijk voor veel mensen tijd om weer eens de autoverzekering onder de loep te nemen. Wanneer een auto sterk in waarde is gedaald, heeft een dure verzekering weinig zin. Anders zou de auto-eigenaar misschien jaarlijks zo veel aan premie kwijt zijn dat dit bedrag de waarde van de auto overstijgt. Aan de andere kant moeten oudere bestuurders wel opletten als zij een overstap willen maken: de premie voor senioren rond de zeventig jaar ligt door de hogere schadelast vaak hoger. En ook de totaliteit van die schadelast kan de premies voor iedereen uiteindelijk weer laten stijgen.

REAGEER OP DIT BERICHT

REACTIE PLAATSEN



© 2016 - VARnws - Alle rechten voorbehouden