Fietsverlichtingscampagne AAN ‘Escape the dark’ van start
NieuwsUTRECHT > Jongeren fietsen nog te vaak zonder goede fietsverlichting, waardoor de kans op een ongeval toeneemt. Daarom startte de provincie op 31 oktober de fietsverlichtingscampagne AAN ‘Escape the dark’. Tijdens de campagne vragen we op een speelse manier aandacht om beter zichtbaar te zijn in het verkeer. Onze pop-up VR-game staat op 16 december in Hoog Catharijne en tijdens de campagneperiode kan ook online worden gespeeld.
Als fietser bent u kwetsbaar op de weg, vooral in de donkere maanden. Daarom moet u zichtbaar zijn. Jaarlijks telt Nederland enkele honderden fietsslachtoffers: in 2022 kwamen 291 fietsers externe linkom het leven in het verkeer, het hoogste aantal sinds 1996. Slechte verlichting op de fiets is één van de oorzaken van deze ongevallen. Lang niet iedereen gaat (voldoende) verlicht de straat op. Met goede verlichting neemt het risico dat een fietser in het donker wordt aangereden met 20 procent af. Voor de provincie Utrecht reden om de campagne ‘AAN in Utrecht externe link’ te starten.
Een rit naar bewustzijn
‘AAN in Utrecht’ heeft als doel jongeren bewust te maken van het belang van fietsverlichting, op een manier die jongeren aanspreekt. Jongeren kunnen op sociale media een game filter externe linkspelen waarin zij monsters verslaan door hun fietslicht te gebruiken. Daarnaast kunnen ze zich bij de pop-up VR-game onderdompelen in een virtuele wereld waar ze op speelse wijze ervaren hoe belangrijk het is om veilig en zichtbaar te zijn op de fiets in het donker.
VR-game op Hoog Catharijne Utrecht
De VR-game ‘Escape the Dark’ staat op 16 december klaar in Hoog Catharijne in Utrecht om de jongeren de duisternis te laten trotseren! De pop-up gemist? Geen probleem! Via Instagram kunnen jongeren de online game externe linkspelen.
Meer weten? Bekijk de website: www.aaninutrecht.nl.