Afbeelding

Green NCAP: de Mazda2 biedt een uitstekende brandstofefficiëntie in de praktijk

Ondernemend

Compact model met benzinemotor behaalt score die alleen wordt overtroffen door BEV’s en PHEV’s

Het gemiddelde verbruik en de CO2-emissie wijken minimaal af van de officiële WLTP-cijfers

De nieuwe Mazda2 2022 die recentelijk zijn debuut maakte, verlaagt het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot met nog eens 9,2 procent.

STICHTSE VECHT > Green NCAP heeft de Mazda2 met Skyactiv-G 1.5-motor beoordeeld met 3,5 sterren voor brandstofefficiëntie en emissies. Met dit resultaat behoort de geteste 55 kW/75 pk versie van Mazda’s bekroonde B-segment model tot een zeer exclusieve club van auto’s met verbrandingsmotor.

“Dit soort resultaten maken duidelijk dat we op de goede weg zijn bij Mazda met onze strategie om de interne verbranding te blijven verbeteren en op die manier de daadwerkelijke milieu-impact van onze modellen te verminderen”, zegt Heiko Strietzel, Powertrain Manager bij Mazda Motor Europe. “Het maakt deel uit van onze aanpak met meerdere oplossingen die verschillende vormen van aandrijving omvat waarbij, zoals altijd, alles in het werk wordt gesteld om elke mogelijke gram gewicht te besparen.”

Het aantrekkelijke compacte model van Mazda, dat zowel licht en responsief als efficiënt is, is één van de slechts drie auto’s met verbrandingsmotor zonder volledig hybridesysteem die 3,5 sterren krijgen. Alleen batterij-elektrische (BEV) en plug-in elektrische modellen (PHEV) hebben een hogere Green NCAP-beoordeling gekregen.

“We feliciteren Mazda met de indrukwekkende prestaties, vooral wat betreft de brandstofefficiëntie”, verklaarde Aleksandar Damyanov van Green NCAP. Naast de goede kilometerprestaties benadrukte de organisatie de lage uitstoot van verontreinigende stoffen door de Mazda2, waarbij werd opgemerkt dat het compacte model nog beter zou hebben gescoord als hij was uitgerust met een benzine-partikelfilter.

De nieuwe versie is nog efficiënter

De nieuwste 55 kW/75 pk sterke versie van de Mazda2 2022 die momenteel in Europa op de markt wordt gebracht, beschikt over een Skyactiv-G benzinemotor met nieuwe technologie en een hogere compressieverhouding (15:1 vs. 13:1). Daarmee heeft Mazda het brandstofverbruik en de CO2-emissie met 9,2 procent verlaagd in vergelijking met het geteste model, ondanks het ontbreken van het Mazda M Hybrid-systeem, terwijl het koppel ook met 6 procent is verhoogd. En de officiële cijfers van Mazda zijn ook in de praktijk opmerkelijk accuraat: het gemiddelde verbruik van de Mazda2 lag tijdens de Green NCAP-tests slechts een fractie hoger dan het officiële WLTP-cijfer voor de gecombineerde cyclus.

Green NCAP is een initiatief van veiligheidsbeoordelingsorganisatie Euro NCAP en is een erkenning voor autofabrikanten van wie de modellen op het vlak van efficiëntie en uitlaatemissies de minimumvereisten overtreffen. Dit wordt beoordeeld aan de hand van een aantal tests op de weg en in het lab die een aantal realistische rijsituaties weerspiegelen, waaronder extreme temperaturen (van -7°C tot +35°C), hoogtes tot 1.200 meter, korte ritten, zware ladingen en rijden met hogere snelheid op snelwegen. De sterrenscore geeft de gemiddelde resultaten op drie gebieden aan: energie-efficiëntie, verontreinigingsniveaus en de uitstoot van broeikasgassen.

Mazda2 op de Nederlandse markt

De vernieuwde Mazda21 is in Nederland beschikbaar met 75 pk of 90 pk. Met een gecombineerd verbruik van 4,8l per 100km en een CO2 uitstoot van 109gr voor de handgeschakelde uitvoeringen van de Skyactiv-G 75 en Skyactiv-G 90 hebben beide motoren een groen A-energielabel. Tegelijkertijd biedt de krachtige 1.5-liter viercilinder meer en eerder koppel, wat ervoor zorgt dat het vermogen van 75 pk of 90 pk breder beschikbaar is.

Ook de automatische transmissie, altijd als 90pk uitgevoerd, is met een gecombineerd verbruik van 5,4l per 100km en een CO2 uitstoot van 122gr zuiniger dan voorheen en heeft een groen B-energielabel.

De Mazda2 75 pk is in Nederland verkrijgbaar als Standaard- en Comfort-uitvoering. De Mazda2 met 90 pk is tevens verkrijgbaar als Sportive-, Luxury- of Signature-uitvoering.

1 Gemiddeld verbruik Mazda2 2022 van 4,8 tot 5,4 liter per 100 km / van 20,8 tot 18,5 km per liter / CO2-uitstoot van 109 tot 122 g/km. Gehomologeerd volgens de nieuwe typegoedkeuringsprocedure WLTP (verordening EU 2017/1151; verordening EG 715/2007). De vermelde WLTP-waarden voor het gecombineerde brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zijn gemeten volgens de nieuwe WLTP-testmethodiek. De WLTP-waarden zijn de basis voor het bepalen van de BPM-toeslag.

AUTOBEDRIJF KNOOP MAARSSEN Kometenweg 7 | 3606 BD Maarssen | 0346 - 586444 www.knoop-mazda.nl

Het Gebouw, tegenover Madridstraat in LRC
Utrecht wijst 36 jonge monumenten aan, ook in Leidsche Rijn Nieuws
Afbeelding
Gratis huiswerkbegeleiding in buurtcentrum De Pijler Vrije tijd
Afbeelding
Provincie Utrecht maakt als aandeelhouder Stedin werk van oplossen netcongestie Nieuws
Afbeelding
Bouw van de Centraalbrug in Woerden begint volgende week Nieuws
Afbeelding
Dagtafeltennistoernooi Fletio in jubileumjaar Sport
Afbeelding
Knoop Autobedrijven Mazda dealer voor regio Groot Utrecht Ondernemend
Afbeelding
Kindermuziekweek concert Vrije tijd
Afbeelding
MAESONS en Urban Trail Utrecht voor KWF: win het gesigneerde Arsenal shirt van Jurriën Timber Sport
participatiebijeenkomst aangaande het nieuwe hospice
Omwonenden Mantelmeeuw-nieuwbouw denken mee Nieuws
Afbeelding
Ruim voldoende voor het OV in de provincie Utrecht Nieuws
Afbeelding
Harmonieorkest Vleuten Brengt Inspirerend Optreden in Tivoli Vredenburg: "Doe Normaal!" Nieuws
Afbeelding
Lezing over de Utrechtse sportgeschiedenis in Vleuten, De Meern en Leidsche Rijn Vrije tijd
Afbeelding
Koningsdag vier je in Leidsche Rijn Centrum! Ondernemend
Afbeelding
Resto VanHarte kookt voor de buurt én voor gemeenteraadsleden in het bedrijfsrestaurant Woonin Lezersnieuws