Afbeelding
Hanneke Wetzer (c) 2020

Duik samen met Sven Ratzke in de mooiste muziek van de afgelopen eeuw, Venus & Mars komt naar Leidsche Rijn

Vrije tijd

LEIDSCHE RIJN > Internationale sensatie en entertainer pur sang Sven Ratzke duikt met zijn nieuwe voorstelling Venus & Mars in de catalogus van de mooiste muziek van de afgelopen eeuw. Na de succesvolle reprise van Where Are We Now en de veelgeprezen tour met Holland Baroque, speelt Ratzke dit voorjaar zijn nieuwste voorstelling in diverse theaters in Nederland en daarbuiten. Op zaterdag 22 april is Venus & Mars te zien in Podium Hoge Woerd in De Meern. 

Waar komt de titel Venus & Mars vandaan?

In Venus & Mars breng ik niet alleen de mooiste nummers van de afgelopen eeuw, maar het zijn ook de songs die werden gezongen door zowel iconische vrouwen als mannen. Eigenzinnig artiesten, die net als ik tussen de genders heen en weer bewegen. En die het niet schuwden zichzelf en hun muziek steeds weer opnieuw uit te vinden. Dus verwacht muziek die je kent, vol van herinneringen, maar dan in geheel nieuwe versies. Geen Bowie dit keer? David Bowie zal altijd een plekje krijgen in mijn programma’s. Dus ook in Venus & Mars zitten een paar juweeltjes van de grootmeester. Het zijn gewoon zulke prachtige, unieke nummers, vol van emotie. Ze geven elke keer weer een nieuwe laag vrij en daarom vervelen ze nooit. 

Hoe ben je tot de muziekkeuze gekomen?

Dit programma is echt een reis door mijn eigen muziekgeschiedenis: met songs waar ik ooit verliefd op werd of die ik altijd al wilde zingen of die ik wellicht altijd zal blijven zingen. Het zijn ook de songs van mijn helden: Nina Simone, Annie Lennox, Nina Hagen, Marianne Faithfull, Leonard Cohen. Met sommigen van hen heb ik zelfs gewerkt, zoals met Nina Hagen. Je voorstellingen raken vaak aan thema’s als diversiteit, gender en man/vrouw. Zowel in de keuze van je repertoire als in je diversiteit aan verschijningen. 

Hoe belangrijk was dit onderwerp bij de keuze van de verhalen en de muziek? 

Het is een onderwerp waarvan ik me pas de laatste jaren echt bewust ben: ik was gewoon wie ik was, ik dacht er vroeger nooit over na dat ik androgyn was en de grenzen tussen de genders opzocht. Ik voelde me gewoon vrij. Ik heb zowel het mannelijke als het vrouwelijke in me en omhels dat. En ik sta er nog steeds het zelfde in, maar zie ook dat ik door mijn keuzes veel anderen heb geïnspireerd om vrij te zijn en de grenzen te laten vervagen. En daar zit wel een verwantschap met veel van de artiesten wiens nummers ik zing of herinterpreteer. 

Hoe maak je je al die verschillende nummers eigen?

Soms is dat een lange weg. Je moet onderzoek doen om er je eigen versie van te kunnen maken, zonder het origineel uit het oog te verliezen. Ik probeer altijd een song te ‘leven’, waarbij de nadruk ligt op het verhaal. Sommige nummers introduceren hele personages, die je kunt volgen of voor het moment kunt zijn. Ook krijgen de songs soms een geheel nieuwe laag door de conferences die ik erin laat overvloeien. En nummer is daardoor bijna als een film, waarbij het publiek het verhaal voor zich ziet. 

Krijgt het publiek een andere kant van je te zien?

 Ik denk dat de programma’s die ik maak de laatste jaren meer emotie tonen, wat dieper gaan. Natuurlijk is er altijd nog veel plek voor improvisatie en hilariteit. Zo is elke avond ook echt anders. Maar ik hoor van het publiek in binnen- en buitenland terug, dat ze veelal diep geraakt zijn door onze muziek. Ik wil ook alleen nog maar programma’s maken waarbij de zeggingskracht van het verhaal en het entertainment mooi in balans zijn. Want ik ben er toch echt om je even mee te nemen op een muzikale reis. Het afgelopen jaar speelde je de reprise van je show Where Are We Now, met muziek van David Bowie. Ook toerde je door het land met de Rocky Horror Show waarvoor je een musical award ontving, speelde je Hedwig and the Angry Inch en ging je op tournee met Holland Baroque. 

Hoe is het om zulke diverse programma’s te spelen?

Ik zoek de diversiteit graag op, wat resulteert in werken met een klassiek orkest als ook het spelen een rockshow. Dat verrijkt me enorm. Mijn vaste publiek weet die diversiteit ontzettend te waarderen. Tegelijkertijd speel ik de programma’s vaak in drie talen, omdat we zoveel in het buitenland doen. Mijn collega’s verklaren me soms voor gek, maar ik geniet van alles. Ik ben eigen baas en op het toneel staan, mensen in vervoering brengen en ze vermaken is mijn grootste geluk. Het is geweldig om nu weer eens voor een langere tijd in Nederland te zijn en niet alleen in grote maar ook in kleine zalen te spelen, dicht bij het publiek. 

Sven Ratzke speelt Venus & Mars op zaterdag 22 april in Podium Hoge Woerd in De Meern. Kaarten zijn te bestellen via https://www.podiumhogewoerd.nl/agenda/venus-mars-16264.

Het Gebouw, tegenover Madridstraat in LRC
Utrecht wijst 36 jonge monumenten aan, ook in Leidsche Rijn Nieuws
Afbeelding
Gratis huiswerkbegeleiding in buurtcentrum De Pijler Vrije tijd
Afbeelding
Provincie Utrecht maakt als aandeelhouder Stedin werk van oplossen netcongestie Nieuws
Afbeelding
Bouw van de Centraalbrug in Woerden begint volgende week Nieuws
Afbeelding
Dagtafeltennistoernooi Fletio in jubileumjaar Sport
Afbeelding
Knoop Autobedrijven Mazda dealer voor regio Groot Utrecht Ondernemend
Afbeelding
Kindermuziekweek concert Vrije tijd
Afbeelding
MAESONS en Urban Trail Utrecht voor KWF: win het gesigneerde Arsenal shirt van Jurriën Timber Sport
participatiebijeenkomst aangaande het nieuwe hospice
Omwonenden Mantelmeeuw-nieuwbouw denken mee Nieuws
Afbeelding
Ruim voldoende voor het OV in de provincie Utrecht Nieuws
Afbeelding
Harmonieorkest Vleuten Brengt Inspirerend Optreden in Tivoli Vredenburg: "Doe Normaal!" Nieuws
Afbeelding
Lezing over de Utrechtse sportgeschiedenis in Vleuten, De Meern en Leidsche Rijn Vrije tijd
Afbeelding
Koningsdag vier je in Leidsche Rijn Centrum! Ondernemend
Afbeelding
Resto VanHarte kookt voor de buurt én voor gemeenteraadsleden in het bedrijfsrestaurant Woonin Lezersnieuws