Weer volop Burenhulp on Vleuten-De Meern
GemeenteVLEUTEN-DE MEERN > In afgelopen maanden konden verschillende burenhulpactiviteiten van www.wilinjebuurt.nl niet meer doorgaan. De nieuwste versoepeling betekent dat per 1 juli zelfs de vervoersdienst weer de weg op gaat. Bijvoorbeeld om mensen uit Vleuten- De Meern naar een ziekenhuisafspraak te brengen.
Door Corona draaide eerst alleen de Boodschappen Hulpdienst op volle toeren. Natuurlijk wel op andere manier; tot de voordeur en niet verder. Nu brengen de medewerkers indien mogelijk de boodschappen weer naar de keuken; op anderhalve meter en zo nodig met alle denkbare beschermingsmaatregelen.
De Algemene Hulpdienst heeft in de begintijd de huisbezoeken vervangen door gesprekken via de telefoon. Inmiddels zijn er veel creatieve manieren bedacht om toch de wekelijkse bezoeken te hervatten: in de tuin, of in een grotere ruimte met aangepaste activiteiten. Zo kunnen bijvoorbeeld mensen zonder familie of vrienden dichtbij, toch weer bezocht worden.
De klussendienst kwam vrij vroeg uit de lockdown. Zij konden veilig buiten aan de slag. Bijvoorbeeld om noodzakelijk tuinonderhoud te doen voor mensen die hier zelf niet (meer) toe in staat zijn en over weinig financiële middelen beschikken. Inmiddels worden ook binnenshuis weer klusjes opgeknapt.
Gelukkig kunnen de chauffeurs van de vervoersdienst vanaf 1 juli ook weer de weg op. Dit is extra fijn omdat dit in normale tijden de burenhulp is die het meest gevraagd wordt door buurtbewoners; vertrouwd en veilig op weg naar een (zorg)afspraak. In de auto’s worden natuurlijk alle beschermingsmogelijkheden volledig benut.
De lokale telefoonlijn van Vleuten-De Meern is WIL (Wijk Informatie Lijn). Voor vragen, praktische burenhulp en een luisterend oor kunnen inwoners van Vleuten – De Meern bellen naar 030 677 3131. Elke werkdag tussen 9:00 en 11:00 uur zitten WIL-vrijwilligers voor hun buurtgenoten klaar om deze telefoon op te nemen.