Stadsbaantunnel twee maanden dicht voor werkzaamheden
GemeenteLEIDSCHE RIJN > De Stadsbaantunnel krijgt extra brandwerende bekleding op de wanden en het tunneldak onder het spoor.
De hittebestendigheid van het beton waarvan de tunnel is gebouwd, voldoet niet aan de eisen. In maart 2019 bleek uit hitteproeven van het beton in de Stadsbaantunnel dat maatregelen noodzakelijk zijn. Het beton moet minimaal 2 uur tegen een extreem hete brand bestand zijn. Een deel van de tunnel voldoet hier niet aan. We brengen brandwerende bekleding aan, zodat de Stadsbaantunnel voldoet aan de eisen die gelden voor tunnels.
Hoe lang gaan de werkzaamheden duren?
De werkzaamheden duren 8 weken. Van 10 augustus tot 5 oktober 2020 sluit de tunnel. Dit is langer dan eerst werd verwacht. De inschatting was dat de 2 aannemers voor een groot deel tegelijk konden werken in de tunnel. In de voorbereiding is naar voren gekomen dat dit niet het geval is. Onder andere door de coronamaatregelen moeten de 2 aannemers hun werk anders inrichten en kan niet al het werk tegelijk gedaan worden . Deze aangepaste manier van werken kost meer tijd.
Om de sluiting van de Stadsbaantunnel minimaal te houden, gaat de aannemer 24 uur per dag, 7 dagen per week aan het werk.
Beperken overlast
Door de omleidingen kan het verkeer in bepaalde wijken drukker zijn. We treffen maatregelen om dit zo veel mogelijk te beperken. Bij scholen en drukke plekken zetten we indien nodig extra verkeersregelaars in, voorafgaand en na de schooltijden en tijdens de spits.
Bij het plaatsen van de brandwerende platen, het verwijderen en weer terugplaatsen van de bewakingsinstallatie, kan er lokaal mogelijk geluidsoverlast zijn (bijvoorbeeld boorgeluid). We verwachten dat dit minimaal zal zijn. Vooraf zijn trilling- en geluidstesten gedaan om te kijken of er niet teveel overlast is. De overlast bleek minimaal voor de bewoners die boven de tunnel wonen.
Omleidingen
De omleidingen zijn standaard omleidingen die gelden bij sluiting van de Stadsbaantunnel. Omleidingen zijn zo kort mogelijk om overlast in de wijken in de buurt minimaal te houden.
Groene route (SB1)
De groene route loopt over het onderliggend wegennet door ’t Zand en Langerak en faciliteert het verkeer van noord naar zuid dat van de Stadbaantunnel gebruik wil maken. De route maakt uitsluitend gebruik van de hoofdstructuur in de wijken (50 km/u-wegen). De groene route krijgt volgnummer SB1.
Oranje route (SB2)
De oranje route loopt over het onderliggend wegennet door Langerak en ’t Zand en faciliteert het verkeer van zuid naar noord dat van de Stadsbaantunnel gebruik zou willen maken. De route maakt uitsluitend gebruik van de hoofdstructuur in de wijken (50 km/u-wegen). De oranje route krijgt volgnummer SB2.
Lichtblauwe route (SB3)
De lichtblauwe route] is de omleidingsroute voor het verkeer dat ‘gevangen’ is voor de gesloten Stadsbaantunnel tussen Langerakbaan en Laurierdreef. Dit verkeer wordt omgeleid via Leidsche Rijn Centrum (Berlijnplein tot aan Grauwaertsingel).