Afbeelding
Owner

Ingezonden: onvrede over buslijnen in Vleuten

Lezersnieuws

Dringende oproep dienstregeling lijn 11 11-1-2020 te Vleuten 

Sinds de nieuwe dienstregeling vertrekt lijn 11 standaard veel te vroeg én komt deze niet meer in een belangrijk deel van Vleuten. Door de te ruime dienstregeling kan dit deel van Vleuten weer in de route opgenomen worden, zonder dat de totale rijtijd langer wordt.

Daarom het verzoek de routewijziging zo snel mogelijk terug te draaien. Als de vertrek- en aankomsttijden bij station Vleuten en Maarssen gelijk blijven, rijdt de bus weer op tijd en heeft heel Vleuten weer een goede busverbinding.

Dienstregeling klopt niet, leidt tot grote voorloop

Ten eerste klopt de huidige dienstregeling gewoon niet. Deze is tussen station Maarssen en station Vleuten veel te ruim, waardoor bussen standaard te vroeg van haltes vertrekken. Dat is ook niet zo gek: de oude rijtijd van 14-15 minuten op dit traject klopte precies. En hoewel de route een stuk korter is geworden, is de rijtijd juist toegenomen naar 15-20 minuten.

Het probleem zit hem tussen station Maarssen en de halte Rubenslaan. Hier wordt nauwelijks bij tussengelegen haltes gestopt. Toch rekent Qbuzz er op rustige momenten 10, en op drukke momenten zelfs tot 15 minuten voor. Volgens Google Maps is dit op rustige momenten 5, en op drukke momenten 7 minuten.

Dit heeft natuurlijk gevolgen: als een bus op tijd vertrekt in Maarssen, vertrekt deze nu zo’n 5 minuten te vroeg bij de haltes in Vleuten-Dorp. Überhaupt 5 minuten te vroeg vertrekken is natuurlijk onacceptabel, laat staan de hele dag door.

Chauffeurs krijgen dit door, dus vertrekken sommigen nu 5 minuten later vanaf het station. Anderen niet, of ze wachten een paar minuten bij de Rubenslaan. Hier inhalen is onverstandig, tussen een kruispunt en een rotonde op een druk stuk weg, maar als de bus er langer blijft staan gebeurt het toch. Ik ben hierdoor al in twee gevaarlijke verkeerssituaties terecht gekomen, en ik zal niet de enige zijn.

In het vervoersplan werd verder gezegd dat deze wijziging nodig was om aan te blijven sluiten op de treinen in Maarssen. Maar de vertrek- en aankomsttijden van zowel trein als bus zijn gelijk gebleven, dus daar klopt niets van. Het enige verschil: vroeger reed de bus op tijd door heel Vleuten, nu te vroeg door half Vleuten.

Gevolgen voor het openbaar vervoer in Vleuten

De nieuwe route bespaart dus geen kosten, en verandert niets aan de treinaansluitingen. Wél heeft het openbaar vervoer in Vleuten-Dorp en flinke stap terug gezet.

· De frequentie is gehalveerd in De Tol, de wijk in Vleuten die het verst van het station ligt, en daarmee dus de bus het meest nodig heeft. De bus wordt hier dan ook het meest gebruikt.

· De al sinds 1995 bestaande verbinding tussen De Tol en Maarssen vervalt. Die verbinding kan relatief goed concurreren met de auto: mede door de bussluis is de bus namelijk sneller in Maarssen, en trekt best wat reizigers.

· De verbinding met het ziekenhuis was belangrijk voor met name de haltes Heinstmaat en Albert Schweitzerlaan: rondom die haltes wonen ontzettend veel ouderen1. Vleuten/Haarzuilens heeft samen met Transwijk het hoogste percentage oudere inwoners van de gemeente Utrecht. De nieuwe haltes van lijn 11 zijn voor hen te ver weg. Enkele ouderen deden ook met de bus boodschappen in “Winkelhart Vleuten”.

En dit is dus volledig onnodig: zonder de dienstregeling aan te passen (en zonder extra kosten) kan de oude route hersteld worden.

De nieuwe route is niet levensvatbaar

Busvervoer in Vleuten heeft het nooit makkelijk gehad. Vleuten heeft namelijk een prima treinverbinding met Utrecht. Maar omdat dat station aan de rand ligt, is busvervoer wel noodzakelijk om het hele dorp bereikbaar te houden.

Met de oude lijn 11 leek het eindelijk gelukt te zijn om een relatief succesvolle route te creëren. Naar mijn indruk waren de reizigersaantallen, op momenten met weinig beperkingen, post-omleiding en pre-COVID, duidelijk hoger dan op voorganger 126. Helaas bood Qbuzz geen enkele cijfermatige onderbouwing voor de wijziging van de route.

De nieuwe route biedt echter veel minder potentie. Lijn 11 is er (tussen station Maarssen en Vleuten) vooral voor reizigers van/naar Vleuten-Dorp en Vleuterweide. Reizigers die niet in Vleuten uitstappen zullen lijn 5 nemen.

Een groot deel van die Vleutense reizigers komt uit De Tol. Niet gek, die wijk ligt het verst van het station. Die reizigers vallen nu voor een groot deel weg. Het is moeilijk om te zien waar voor die aantallen gecompenseerd moet worden. De lijn bedient het zuidwesten van Vleuten nu beter, maar daar ligt nou juist ook het station.

Lijn 11 wordt dus duidelijk zwakker gemaakt, zonder dat dit echt iets oplevert. Sterker nog, zoals gezegd, zonder wijziging van de rijtijd kan de oude route weer opgepakt worden.

Concluderende oproep

Constaterende dat…

· De dienstregeling van lijn 11 simpelweg niet klopt: de rijtijden zijn tussen Maarssen en Vleuten veel te ruim, met flinke voorloop tot gevolg.

· De nieuwe route flink negatief uitpakt voor OV-reizigers in Vleuten, met name in De Tol en rondom plekken waar ouderen wonen.

· De nieuwe route veel minder levensvatbaar is dan de oude route en zo ook op lange termijn het busvervoer in Vleuten schade toe kan brengen.

· De oude route zonder extra kosten of een aangepaste dienstregeling teruggebracht kan worden: de vertrek- en aankomsttijden bij de stations Vleuten en Maarssen kunnen gelijk blijven. Als dan de oude route wordt gereden, rijden de bussen ook weer op tijd.

…is mijn oproep om de routewissel van lijn 11 en 127 op werkdagen z.s.m. ongedaan te maken! Liefst per onmiddellijke ingang, anders bij de ingebruikname van de nieuwe generatie elektrische bussen of op zijn laatst bij de gebruikelijke finetuning van de dienstregeling in maart. Iedere dag dat lijn 11 deze route blijft rijden, blijft de dienstregeling onbetrouwbaar én wordt het OV in Vleuten schade berokkend.

Vriendelijke groet, Jasper Jonkers

Afbeelding
Inloopbijeenkomst over het toekomstbeeld Nedereindse Park Gemeente
Iedereen kan genieten op De Vecht
Mijlpaal voor Fietsboot op de Vecht, duurzame boot gaat vrijdag varen Nieuws
Dymph Hoffmans, jury

Aukje Treep, wethouder Soest

Elsie Hijstek, Soester Energie Coöperatie

Judith de Pagter, Soester Energie Coöperatie
Beste Lokale Energie-initiatief van de provincie Utrecht 2024: Soester Energiecoöperatie Ondernemend
Afbeelding
Schapen scheren bij schaapskooi Groot-Zandveld Vrije tijd
Afbeelding
Succesvolle voorjaarscompetitie tafeltennissers TTV Fletio. Sport
Afbeelding
Het mooiste stadspark van Nederland zoekt nieuwe vrijwilligers, ook achter de schermen. Zin om mee te denken? Lezersnieuws
Afbeelding
Gemeente Utrecht onderzoekt oprichting van een eigen warmtebedrijf Nieuws
Afbeelding
De Ronde Venen is een nieuwe fietsroute rijker: de Burgemeestersroute Lezersnieuws
Afbeelding
Estafettestaking bereikt midden van het land CNV: Vrijdag acties in Metaal & Techniek regio Utrecht op Lage Weide Ondernemend
Monitoren en bijstellen van het slootwaterpeil
Provincie Utrecht stelt subsidie beschikbaar voor innovatieve ideeën in de landbouw Nieuws
Afbeelding
Explosie vannacht bij een woning aan de Willem Frederik Hermansstraat in Leidsche Rijn Nieuws
Nieuwegracht 201,
Zaterdag 29 juni 2024: Open Tuinendag Utrecht Lezersnieuws
Fort Nieuwersluis sluit tijdelijk voor publiek Nieuws
Mark de Haas (Minkema College), Martijn van der Kroef (Pouw Vervoer) en Tijmen Smit (Kalsbeek College)
Kalsbeek en Minkema gaan voortaan samen met de bus Ondernemend

Vrije tijd

Sport

Ondernemend

Lezersnieuws