Utrecht verwelkomt Europese partners onder de vlag van eBussed
GemeenteREGIO > Utrecht stond op 30 en 31 maart in de Europese schijnwerpers. De provincie Utrecht en Hogeschool Utrecht organiseerden toen een internationaal programma voor zes Europese steden en regio’s over het EU samenwerkingsproject eBussed dat de transitie naar 100 procent schoon openbaar vervoer centraal stelt.
Een goed voorbeeld doet goed volgen. Om die reden traden de provincie Utrecht en Hogeschool Utrecht onlangs als gastheer op voor het Europese samenwerkingsproject eBussed. In Utrecht verzamelden zich vertegenwoordigers uit Utrecht, Italië, Finland, Malta, Hongarije en Duitsland (digitaal aanwezig) om met elkaar de map door te nemen voor de route op weg naar een 100 procent emissieloos openbaar vervoer. Het programma was om deze reden goed gevuld met presentaties over de diverse ervaringen in de praktijk met deze transitie.
De groei van het elektrisch openbaar vervoer in Utrecht kwam bij de aftrap van het programma uitgebreid aan bod. Ongeveer 30 procent van alle Utrechtse bussen rijdt momenteel elektrisch, zo bleek uit de toelichting door de provincie en vervoerder U-OV. De aanbesteding voor de nieuwe OV concessie in Utrecht, die ingaat eind 2025, moet deze transitie in een hogere versnelling brengen. Want de ambitie is om in 2028 in de provincie Utrecht alle bussen volledig schoon te laten rijden. Ter vergelijking: kenniscentrum CROW heeft becijferd dat in Nederland over drie jaar ongeveer de helft van alle bussen elektrisch rijdt.
Schaalsprong openbaar vervoer
Er is dus nog een forse schaalsprong nodig die vraagt om een doordachte strategie waarbij niet alleen wordt gekeken naar de elektrische aandrijving aan boord van de bussen, maar ook naar de benodigde laadstations in het OV netwerk. Omdat busdepots in dit OV netwerk een strategische rol spelen, heeft de provincie Utrecht deze zelf in eigendom laten bouwen. In de middag werd daarom een bustoer georganiseerd langs deze nieuwe depots Westraven en Remiseweg waar de laadvoorzieningen werden bekeken. De middag werd afgesloten met een bezoek aan Tribus, waar in de fabriek het eerste exemplaar werd gepresenteerd van de Movitas, een innovatieve elektrische midibus die speciaal is ontwikkeld voor drukke stadscentra.
Rondleiding door Stationsgebied Utrecht C.S.
Presentaties Europese partners
Workshops over slim laden, zuinig elektrisch rijden en de ontwikkeling van duurzame OV knooppunten completeerden het Utrechtse programma van de eerste dag. Gedurende de tweede dag was het de beurt aan de Europese partners om hun ervaringen te delen met de ontwikkeling naar emissieloos openbaar vervoer. Vanuit Malta waren er presentaties over de komst van nieuwe, elektrische bussen. Ook de partners uit Finland, Duitsland, Italië en Hongarije presenteerden hun bevindingen tijdens workshops. De tweedaagse conferentie werd afgesloten met een bezoek aan Utrecht C.S., waar niet alleen de elektrische bussen werden bewonderd maar ook een bezoek werd gebracht aan de grootste fietsenstalling ter wereld bij het Stationsplein.