FC Utrechtspeler Sander van de Streek opent voetballeeshoek in Bibliotheek Neude
LezersnieuwsFC Utrecht supporter van campagne ‘Wie dit leest … kan ook een boek lezen’
UTRECHT > Woensdag 29 juni opent Sander van de Streek van FC Utrecht een voetballeeshoek in Bibliotheek Neude. In deze leeshoek komen voetbalzitzakken, een kast vol voetballeesboeken en een speciaal ‘FC Utrecht x Wie dit leest …’-shirt. Met de voetballeeshoek steunt FC Utrecht de bibliotheekcampagne ‘Wie dit leest … kan ook een boek lezen’, om de leesvaardigheid en het leesplezier van Utrechtse kinderen te vergroten. Na zes weken gaat de voetballeeshoek door naar Bibliotheken Overvecht en Kanaleneiland.
Vanuit het hart
FC?Utrecht wil als club, in het hart van de provincie, een bijdrage kunnen leveren aan een vitaler Utrecht.?FC Utrecht staat midden in de samenleving. De club is oprecht betrokken en maakt de verbinding in wijk, stad en regio. Dit doen ze door vanuit het hart Utrechters te inspireren en in beweging te brengen. De samenwerking met Bibliotheek Utrecht rond de campagne ‘Wie dit leest … kan ook een boek lezen’ is onderdeel van het Vanuit het hart-programma. In dit kader is FC Utrecht ook een van de meer dan 40 ondertekenaars van het Leesoffensief Utrecht.
Bibliotheek Utrecht
Een kwart van de kinderen dreigt laaggeletterd van school te komen. Van jongs af aan lezen helpt dit te voorkomen. Met de campagne ‘Wie dit leest … kan ook een boek lezen’ wil Bibliotheek Utrecht alle kinderen van Utrecht gratis lid maken van de bibliotheek en stimuleren om meer te lezen. In deze campagne werkt Bibliotheek Utrecht samen met meer partners in de stad, zoals McDonald’s Utrecht.
Deirdre Carasso, directeur Bibliotheek Utrecht: “Voetballen en verhalen, dat gaat heel goed samen. Er zijn zulke leuke en interessante boeken voor kinderen geschreven over voetbal. Daarom zijn we blij met deze voetbalhoek in de bieb. Kom lekker lezen!”
Wie dit leest
Nederlandse kinderen krijgen meer taal op zich afgevuurd dan ooit, en via verschillende media. Maar korte berichten lezen op whatsapp of social media werkt heel anders dan het lezen van een boek, met als resultaat dat de taalvaardigheid van kinderen jaarlijks afneemt. Met de campagne ‘Wie dit leest … kan ook een boek lezen’ benadrukt Bibliotheek Utrecht dat als je die korte berichten kunt lezen, je ook in staat bent om een boek te lezen. En, wie iedere dag een kwartier in een boek leest, leert gemiddeld 1.000 nieuwe woorden per jaar.