Havo 5-leerlingen Femke Uijtewaal en Mara Nulkes van het Minkema College winnen prijs Levende Talen Nederlands.
LezersnieuwsWOERDEN > Havo 5-leerlingen Femke Uijtewaal en Mara Nulkes zijn door de jury unaniem uitgeroepen tot winnaars van de profielwerkstukprijs die jaarlijks wordt uitgereikt door de vereniging Levende Talen Nederlands. Met hun onderzoek naar de woordenschatontwikkeling van kinderen in groep 3 van de basisschool maakten ze grote indruk op de jury.
Het profielwerkstuk is de meesterproef die havo- en vwo-leerlingen moeten afleggen om te laten zien dat ze zelfstandig een onderzoek kunnen opzetten, uitvoeren en presenteren. Leerlingen mogen zelf een onderwerp kiezen met als voorwaarde dat het gekoppeld is aan een vak. Femke en Mara: “Dat onze docente Nederlands ons had opgegeven voor de profielwerkstukprijs Levende Talen Nederlands, vonden we al een enorm compliment. Toen we te horen kregen dat de jury had beslist dat wij de wedstrijd gewonnen hadden, konden we het eigenlijk niet geloven. Het is een enorme eer!”
Na de zomervakantie beginnen Femke en Mara aan de Pabo in Utrecht. De keuze voor een profielwerkstuk op de basisschool was daarom snel gemaakt. Taalontwikkeling is een erg breed onderwerp vandaar dat Femke en Mara het onderwerp gespecificeerd hebben naar de woordenschatontwikkeling van een kind in groep 3. In deze periode maakt het kind de grootste groei in taalontwikkeling. De belangrijkste conclusie van het werkstuk is dat kinderen het beste leren aan de hand van een creatieve methode waardoor ze spelenderwijs leren.
Femke en Mara: “In ons werkstuk hebben we specifiek gekeken naar het verschil tussen twee methodes (de verteltafel en de kaartjesmethode). Bij de ene methode lag de nadruk op leren door middel van fantasie en bij de andere methode lag de nadruk op een visueel beeld dat al geschetst was. De uitkomst was dat relatief de grootste groei in woordenschat werd bereikt met de verteltafel.”
Eigen prentenboek
Om de woordenschat te testen hebben Femke en Mara een eigen prentenboek gemaakt: ‘Het wonderlijke kerstfeest van Pip’. Uit het juryrapport: “Uit dit werkstuk van Femke en Mara blijkt niet alleen veel nieuwsgierigheid en gedrevenheid, maar ook een hoop creativiteit! Het duo heeft een heel mooi en interessant werkstuk gemaakt dat niet alleen taalkundig maar ook pedagogisch relevant is.“