Informatiebeveiliging Burgerzaken in Stichtse Vecht op orde
Gemeente
STICHTSE VECHT > Jaarlijks wordt de kwaliteit van de beveiliging van de Basisregistratie Persoonsgegevens en de uitgifte van reisdocumenten en rijbewijzen gecontroleerd.
Ook wordt er elk jaar een informatiebeveiligingsplan opgesteld. Het belangrijkste doel is het voorkomen van fraude en misbruik en het minimaliseren van de kans op diefstal.
Uitkomsten controle 2019
Uit de controle van 2019 is gebleken dat aan alle vereisten is voldaan, zowel voor de Basisregistratie persoonsgegevens als voor de uitgifte van reisdocumenten en rijbewijzen. De gemeente scoort op alle onderdelen rond de door het rijk gestelde normen voor vertrouwelijkheid, beschikbaarheid en controleerbaarheid. Er hebben in 2019 geen incidenten plaatsgevonden en uit de jaarlijkse testen is gebleken dat alle systemen naar behoren werken.
Werkwijzen worden juist toegepast en medewerkers worden periodiek (bij) geschoold. Dit jaar is daarbij extra aandacht gegeven aan “registratie nationaliteit”.
Informatiebeveiligingsplan 2020
Het beveiligingsplan 2020 is gebaseerd op de evaluatie en controle van 2019. In het beveiligingsplan zijn de procedures en maatregelen opgenomen die in de dagelijkse praktijk worden gebruikt. Jaarlijks wordt getoetst of deze worden nageleefd en werkbaar zijn en zo nodig geactualiseerd.