Onderzoek Rekenkamer Voorbereiding op Omgevingswet in Stichtse Vecht is kwetsbaar
NieuwsSTICHSTE VECHT > De gemeente Stichtse Vecht ligt op schema wat betreft de invoering van de Omgevingswet, die is gepland voor 1 januari 2022. De combinatie van te weinig structurele capaciteit en een informele werkwijze, maakt de voorbereiding op de Omgevingswet echter kwetsbaar.
Het rapport ‘Invoering van de Omgevingswet in de gemeente Stichtse Vecht’ is vandaag naar de raad gestuurd. Conclusies Ter voorbereiding op de Omgevingswet is een implementatieplan uitgewerkt in de vorm van een routekaart. In de routekaart zijn de doelen tot 2021 op hoofdlijnen beschreven. De routekaart is niet aangepast aan de nieuwe datum van 1 januari 2022 waarop de wet in werking moet treden.
Er is geen inzicht in de voortgang in relatie tot de planning. Voortgang en knelpunten zitten vooral in de hoofden van de programmamanagers en worden niet formeel en integraal vastgelegd. Er is ook geen project- of programmaplan dat doorloopt na de invoeringsdatum, terwijl de Omgevingswet een transitieperiode kent die loopt tot 2029. Projectleiders voeren hun taken vaak uit naast hun reguliere werkzaamheden. Bij uitval van een projectleider is de overdraagbaarheid van het werk onvoldoende geborgd.
Evenmin is duidelijk of en welke lessen getrokken zijn uit de vorige decentralisaties in het sociaal domein (2015) die worden toegepast bij de invoering van de Omgevingswet, omdat dit niet is vastgelegd. Vanaf 2018 is de raad naar tevredenheid geïnformeerd over de inhoud en het proces van de invoering van de Omgevingswet. De raad heeft de kaders voor de implementatie vastgesteld.
Aanbevelingen
De rekenkamercommissie doet een aantal aanbevelingen ter overweging van de voorbereiding op de Omgevingswet door de gemeente. Stel structurele ambtelijke capaciteit beschikbaar om kwetsbaarheid in de uitvoering tegen te gaan. Door een eenduidige keuze te maken voor een project- en programmamanagementmethodiek en medewerkers op te leiden in het gebruiken hiervan, kan de uitvoering van deze (en andere toekomstige) gemeentelijke opgaven worden versterkt en geprofessionaliseerd. Om op korte termijn de kaderstellende rol van de raad bij de omgevingsvisie en het omgevingsplan op een proactieve wijze te versterken, bevelen wij aan om de raad hiervoor extra ondersteuning te bieden vanuit de griffie.