Afbeelding

Rijden in een elektrische auto Beter voor ons milieu

Ondernemend

REGIO > Een elektrische auto produceert geen uitlaatgassen en is dus schoon. Zeker in drukke binnensteden een belangrijk argument. De gebruikte stroom moet ergens vandaan komen en liefst uit een duurzame bron, dus groene stroom.

Het maken van de batterijen is helaas niet zo milieuvriendelijk. Toch zijn de meeste experts het er over eens dat het produceren van een elektrische auto én het totale gebruik van die auto een behoorlijke milieuwinst oplevert. Deze winst zal in de nabije toekomst alleen nog maar toenemen.

Lagere vaste- en variabele kosten

De nieuwprijs van een elektrische auto ligt hoger dan een vergelijkbare benzine- of dieselauto, maar die prijzen laten een dalende trend zien. Er is inmiddels een ruim aanbod aan occasions waarvan de prijzen soms niet eens zo veel verschillen met een gebruikte benzineauto.

Doordat een elektrische auto minder bewegende delen heeft en er geen vervuilende motor inzit, heeft deze minder onderhoud nodig en hoeven er minder onderdelen vervangen te worden. Behalve de slijtage van de banden is de elektrische auto op elk punt een stuk voordeliger in onderhoud. 

Het grootste kostenvoordeel van de elektrische auto vormen de variabele kosten per kilometer. Een zuinige benzineauto verbruikt ca. 5,5 liter benzine per 100 km, dit komt neer op Ä 0,091 per km (bij een benzineprijs van Ä 1,65/L). Een Nissan Leaf verbruikt voor dezelfde 100 km 14,1 kWh energie. Als de batterij thuis wordt geladen (Ä 0,23/kWh), komt dat neer op Ä 0,032 per km.

Voor een elektrische auto hoeft geen wegenbelasting (MRB) betaald te worden. Dat scheelt voor een middenklasser al snel zo’n Ä 45 per maand. Plug-in hybrides, die maximaal 50 gram CO2 per kilometer uitstoten, betalen een half tarief.


Fiscale voordelen bij zakelijk rijden


Voor zakelijke rijders van een elektrische auto zijn er diverse voordelen. De bijtellingsregeling kan een groot voordeel opleveren, t/m 1 januari 2021  kan u 8 procent bijtelling berekenen over de waarde tot Ä 45.000. Is de cataloguswaarde van je elektrische auto hoger, dan reken je 22 procent bijtelling over de meerprijs.

Na deze datum veranderen de bedragen en percentages: 12% bijtelling bij volledig elektrisch (over eerste Ä 40.000 cataloguswaarde) 22% bijtelling over de cataloguswaarde boven de
Ä 40.000 bij een volledig elektrische auto.

De nadelen van elektrisch rijden

Bereik

Een elektrische auto heeft op dit moment nog een beperkt bereik ten opzichte van een auto met een volle tank benzine. Maar voor het gemiddeld woon-werkverkeer zijn er nu echt wel ruim voldoende modellen met een acceptabel bereik beschikbaar. Maak je een langere rit, dan is het onderweg of op je bestemming nodig te laden.


Laden

Het laden van een elektrische auto kost meer tijd dan brandstof tanken. Afhankelijk van het model en het type laadpaal kan het opladen 3 tot 4 uur in beslag nemen. Dat hoeft geen probleem te zijn als er thuis en/of op het werk een laadpaal aanwezig is. Je kunt ook terecht bij snellaadstations langs de snelwegen. Hier kun je in ongeveer 20 minuten tot 80% laden, maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Laad wanneer dat kan - bij voorkeur thuis of op het werk - om je elektrische auto zo flexibel mogelijk te kunnen gebruiken.

Dymph Hoffmans, jury

Aukje Treep, wethouder Soest

Elsie Hijstek, Soester Energie Coöperatie

Judith de Pagter, Soester Energie Coöperatie
Beste Lokale Energie-initiatief van de provincie Utrecht 2024: Soester Energiecoöperatie Ondernemend
Afbeelding
Stichtse Vecht geeft eerste Omgevingsvergunning af Gemeente
Afbeelding
4 mei herdenking Goudestein, 5 mei ontsteken bevrijdingsvlam, OSM lopers brengen weer de vlam Gemeente
Afbeelding
Vandalen houden huis bij MEC in Reigerskamp Nieuws
Afbeelding
De Ronde Venen is een nieuwe fietsroute rijker: de Burgemeestersroute Lezersnieuws
Afbeelding
Estafettestaking bereikt midden van het land CNV: Vrijdag acties in Metaal & Techniek regio Utrecht op Lage Weide Ondernemend
Afbeelding
Burgemeester Ap Reinders op bezoek bij 100-jarige mevrouw Groen-Abma uit Loenen Gemeente
Monitoren en bijstellen van het slootwaterpeil
Provincie Utrecht stelt subsidie beschikbaar voor innovatieve ideeën in de landbouw Nieuws
----
Uitslagen Schietsportvereniging Loenen Sport
Afbeelding
Meer inzicht nodig in effecten Ruimtekwartier in Maarssenbroek op leefomgeving, natuur en klimaat Nieuws
Fort Nieuwersluis sluit tijdelijk voor publiek Nieuws
Afbeelding
Wegafsluitingen in Maarssen-Dorp op Koningsdag Gemeente
Mark de Haas (Minkema College), Martijn van der Kroef (Pouw Vervoer) en Tijmen Smit (Kalsbeek College)
Kalsbeek en Minkema gaan voortaan samen met de bus Ondernemend
Afbeelding
Expositie van 564 ansichtkaarten van Harmelen in het Dorpshuis Vrije tijd

Vrije tijd

Sport

Ondernemend

Lezersnieuws