2021. Rembrandt Frerichs, Vinsent Planjer en Alma Kwartet.
Photo: Allard Willemse
2021. Rembrandt Frerichs, Vinsent Planjer en Alma Kwartet. Photo: Allard Willemse Allard Willemsen

Rembrandt & de Staalmeesters, Pianoconcerten 1 & 2

vrijdag 27 januari 2023 20:02 tot 22:30

Pianist Rembrandt Frerichs staat bekend als inspirator voor (klassieke) musici als Liza Ferschtman, Lucie Horsch en Dominic Seldis, die bereid zijn uit de grenzen van hun beroepspraktijk te breken. 

Als componist kreeg hij opdrachten van vooraanstaande ensembles als Holland Baroque, Amsterdam Sinfonietta en het Nederlands Kamerorkest. In 2021 kwamen deze werelden samen toen hij gevraagd werd een pianoconcert te schrijven met hemzélf als solist. 

Het begon in 2018 bij Michael Gieler. Hij is behalve altviolist in het Koninklijk Concertgebouworkest ook artistiek leider van de IJ-salon, een grensverleggende concertserie in het Muziekgebouw aan ’t IJ. Hij nam contact op met Rembrandt om te bezien of ze tot een samenwerking konden komen. Dit initiatief zou leiden tot Pianoconcerten nr. 1 & 2 van, jawel, Rembrandt Frerichs. 

Hoe kun je tijdens het concert geïmproviseerde pianopartijen koppelen aan klassiek opgeleide musici, die het vak van improvisatie tegenwoordig amper meer verstaan en vastzitten aan zwarte bolletjes op papier? vroeg Rembrandt zich af… Maar wacht even: ging het in de achttiende eeuw bij Mozart niet precies zo? Mozart was ook solist in eigen werk en hoefde zijn eigen solopartij niet op te schrijven. Hij heeft er, binnen het heldere stramien van de orkestbegeleiding, wellicht lustig op los geïmproviseerd. Geïnspireerd door dit historische voorbeeld ging Rembrandt aan de slag. 

Samen met musici uit de voorhoede van het Nederlands muziekleven, verenigt in ensemble De Staalmeesters, wordt een nieuwe en onverwachte weg ingeslagen. Ze brengen het improvisatie-element terug in de klassieke muziek: een praktijk die ook in de tijd van Beethoven en Debussy nog gebruikelijk was. Rembrandt noemt het een ‘black page/white page’ aanpak: de gecomponeerde noten voor de klassieke musici zijn de black page; voor hemzelf is er alleen een white page waarbij hij zich op het moment laat inspireren. De muzikale fantasie krijgt de vrije loop en door dit creatieve uitgangspunt zal elke uitvoering anders zijn. Niet voor niets schreef Trouw over Rembrandt: ‘hij maakt toekomstmuziek waarbij grenzen uit het oor verdwijnen’-

De Staalmeesters zijn: Eva Stegeman- 1e viool | Hadewijch Hofland- 2e viool | Judith Wijzenbeek -altviool | Charles Watt- cello | Andrea Caruso- contrabas | Vinsent Planjer percussie | Rembrandt- Piano

Locatie