PRIKKEL-TALK VII - Jongeren aan het woord over hun mentale gezondheid en overprikkeling

vrijdag 8 december 2023 19:30 tot 21:30

Buitenplaats Doornburgh werkt samen met theatergroep Schweigman&, de Hoge School van Beeldende Kunsten Utrecht (HKU) en het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC Utrecht) aan een bijzonder nieuw project genaamd PRIKKEL. Binnen deze uiteenlopende groep van theatermakers, kunstenaars en artsen bestaat eenzelfde fascinatie voor hoe we omgaan met prikkels, en de toenemende overprikkeling van onze samenleving. In een serie “art-science-talks” onderzoeken we gezamelijk verschillende manieren van prikkelverwerking.

Want hoe werkt prikkelverwerking eigenlijk? En kunnen we iets leren van prikkelverwerking bij mensen die bepaalde zintuigen niet hebben, die blind of doof zijn, of juist hypersensitief zijn of een burn-out hebben? Door de combinatie van kunst en wetenschap gaan we proberen dit beter te begrijpen. Met theatermakers, beeldend kunstenaars, filosofen en artsen duiken wij met een open blik in dit prikkelende onderwerp.

In een serie “art-science-talks” onderzoeken we PRIKKEL in al haar facetten, en publiek is uitgenodigd om hier aan mee te doen! Verwacht een onderzoekende, semi-interactieve lezing, waarvan alle resultaten worden verwerkt in de uiteindelijke tentoonstelling van Prikkel, die te beleven is bij Buitenplaats Doornburgh van 6 oktober 2023 t/m 7 januari 2024.

Tentoonstelling Prikkel

Prikkel is een zintuigelijke tentoonstelling over neurodiversiteit en prikkelverwerking waarin kunst en wetenschap samenkomen. Beeldend kunstenaars, wetenschappers en theatermakers onderzochten vragen als: ‘Waarom kampen zoveel mensen met burn-outklachten?’, ‘Hoe verwerken ons brein en lichaam eigenlijk prikkels?’ en ‘Wat kunnen wij hierover leren van neurodiverse mensen, met bijvoorbeeld autisme of ADHD?’

Speciaal voor deze Prikkeltalks blijft de tentoonstelling open tot 19:30 uur op 3 november en 8 december.

Programma Prikkel-Talk VII: “Jongeren over prikkel(d)”

Jongeren aan het woord

Jongeren, prikkels, overprikkeld. Schoolverlaters, burn-outs, labels en diagnoses. Smartphones en social media. Het gesprek over jongeren en prikkels hoor je overal terug. Op de radio, het journaal, in podcasts, gesprekken tussen ouders onderling en collega’s op werk. De cijfers van het CBS liegen er dan ook niet om: het gaat bergafwaarts met de mentale gezondheid van jongeren. Maar wat is daar nou precies de oorzaak van? Er wordt veel óver jongeren gezegd en geschreven als het aankomt op hun ervaring en mentale gezondheid. Maar wat zeggen jongeren hier zelf eigenlijk over?

In Prikkeltalk VII krijgen jongeren het woord om te vertellen hoe zij hun dagelijkse leven ervaren. In een panelgesprek met een aantal jongeren van verschillende scholen wordt besproken hoe het volgens hen zit met de hoeveelheid en soorten prikkels die er dagelijks binnenkomen. Kunnen we iets leren van de strategieën die zij zelf hebben ontwikkeld om hiermee om te gaan? Of zijn er duidelijke signalen dat het echt anders moet met het (school)systeem?

Theorie en praktijk komen samen

Monique Thoonsen, schrijver van de “Wiebelen en Friemelen”-reeks, laat haar licht schijnen op hoe prikkelverwerking werkt en hoe dit specifiek bij jongeren en kinderen tot uiting kan komen. Als fysiotherapeut en pedagoog adviseerde en begeleidde zij honderden kinderen, volwassenen, ouders en ook leerkrachten wanneer er sprake was van ‘lastig gedrag’ dat veroorzaakt werd door een afwijkende zintuiglijke prikkelverwerking. Het is haar missie om de informatie en strategieën over onder- en overprikkeld zijn met zoveel mogelijk mensen te delen. Zodat mensen zich beter voelen en daardoor beter kunnen (be)leven en leren.

Performance over neurodivergent pubermeisje

Om dieper te duiken in de belevingswereld van neurodivergente jongeren, spelen toneelschrijver, theatermaker en muzikant Guiot Duermeijer en muzikant en klankontwerper Wouter van Veldhoven de korte muzikale monoloog Uit Fase. De klanken van Van Veldhoven vloeien samen met de woorden van Duermeijer, in een performance over de binnenwereld van een neurodivergent pubermeisje die op het autismespectrum zit. Naast theatermaker is Guiot Duermeijer ook docent en mentor in het VO en laat hij zich inspireren door groepen jongeren die net buiten de maatschappelijke norm vallen.

Locatie