Afbeelding
Gemeente Stichtse Vecht

Cliënten voelen zich beter door Wmo- en Jeugdhulp in Stichtse Vecht

Nieuws

STICHTSE VECHT > Wmo- en Jeugdhulpcliënten zijn over het algemeen tevreden over de hulp die ze krijgen. Ze voelen zich beter door de hulp. De cliënten willen wel een kortere wachttijd. Dat blijkt onder meer uit het cliëntervaringsonderzoek Jeugdhulp en Wmo 2019. Dit onderzoek laat zien hoe cliënten de Wmo-hulp en Jeugdhulp ervaren. De deelnemers aan het onderzoek krijgen de resultaten van het onderzoek thuisgestuurd.

Wmo

De helft van de Wmo-cliënten (totaal 409 personen) deed mee aan het onderzoek. Ruim 80% van hen wist waar zij voor hulp naartoe moesten. Zij zijn tevreden over de hulp en het bereikte resultaat. Wel vinden de Wmo-cliënten dat het lang duurt voordat de zorg start.

Jeugdhulp

De Jeugdhulpcliënten (120 ouders en 26 jongeren) die meededen aan het onderzoek vinden de brieven van de gemeente goed leesbaar. Daar zijn we blij mee want de gemeente zet zich in voor brieven in duidelijke taal. De deelnemers van het onderzoek zijn over het algemeen tevreden. Ruim driekwart voelt zich beter door de geboden hulp. De Jeugdhulpcliënten zijn minder tevreden dan in 2018 over de snelheid van het aanvraagproces en over de lange wachtlijsten bij aanbieders.

Verbeterpunten vanuit cliëntervaringen

Bij de Wmo-hulp en de Jeugdhulp zijn verbeteringen mogelijk als het gaat om snelheid van het aanvraagproces en de wachtlijsten bij de zorgorganisaties. De gemeente is daarover in gesprek met de zorgaanbieders. Ook is sinds 2020 de capaciteit uitgebreid van de afdeling die de aanvraag behandelt. Zo willen we lange wachttijden voorkomen.

Meer weten? Bekijk de infographics met resultaten:

Hulp vanuit de gemeente – WmoHulp vanuit de gemeente – Jeugdhulp (onderzoek onder ouders en verzorgers)Hulp vanuit de gemeente – Jeugdhulp (onderzoek onder jongeren)

Uitleg in tekst bij de infographics over het cliëntervaringsonderzoek Wmo en Jeugdhulp

Hulp vanuit de gemeente – Wmo

Er is in 2019 een onderzoek gedaan naar hoe Wmo-cliënten de hulpverlening ervaren. Dit onderzoek vindt elk jaar plaats. Hieronder lees je een samenvatting van de resultaten.

Algemeen:

De Wmo-cliënten gaven de Wmo-hulp gemiddeld een 7,7 als rapportcijfer50% van de 817 aangeschreven Wmo-cliënten deden mee met dit onderzoek

Enkele citaten:

‘Het is ingewikkeld om te ontdekken wat er beschikbaar is aan zorg en ondersteuning.’‘De zorg is geweldig, ze hebben aandacht en luisteren naar je. Kijk alle dagen naar ze uit.’

Enkele onderzoeksresultaten:

76% voelt zich beter door hulp80% is tevreden met het resultaat tot nu toe27% wist van onafhankelijke cliëntondersteuning Meer weten? Bezoek de pagina Onafhankelijke cliëntondersteunersDoor de hulp die ik krijg kan ik beter dingen doen die ik wil, zegt 77%Door de hulp die ik krijg kan ik mezelf beter redden, zegt 81%Door de hulp die ik krijg heb ik een betere kwaliteit van leven, zegt 77%80% wist waar hij/zij terecht kon met mijn hulpvraag61% kon snel terecht met de hulpvraag66% vindt dat de hulp snel werd gestart na mijn hulpvraaggesprek82% vindt de hulp van goede kwaliteit87% vindt dat de hulp aansluit bij de vraag

Bron: Cliëntervaringsonderzoek Wmo, 2019, ZorgfocuZ

Hulp vanuit de gemeente – Jeugdhulp (onderzoek onder ouders)

Er is in 2019 een onderzoek gedaan naar hoe Jeugdhulp-cliënten en hun ouders de hulpverlening ervaren. Dit onderzoek vindt elk jaar plaats. Hieronder lees je een samenvatting van de resultaten van het onderzoek onder de ouders van de Jeugdhulp-cliënten.

Algemeen:

De ouders van Jeugdhulp-cliënten gaven de Jeugdhulp gemiddeld een 7,8 als rapportcijfer36% van de 334 aangeschreven ouders deden mee met dit onderzoek

Enkele onderzoeksresultaten:

55% van de ouders wist waar hij/zij terecht kon met de hulpvraag73% van de ouders had binnen 4 weken een 1e gesprek over de hulpvraag58% van de ouders kon daarna binnen 4 weken terecht voor de start van de hulp60% van de ouders was tevreden over de snelheid van het proces toto hulp84% van de ouders vind de brieven van de gemeente goed leesbaar88% van de ouders was tevreden over de omgang met de hulpverleners86% van de ouders was tevreden over hoeveel je zelf kunt beslissen86% van de ouders was tevreden over hoe je wordt geholpen met vragen88% van de ouders voelt zich beter nu het kind hulp krijgt77% van de kinderen voelt zich beter nu hulp wordt gegeven78% van de ouders is tevreden met het resultaat tot nu nu

Bron: Cliëntervaringsonderzoek Jeugdhulp, 2019, ZorgfocuZ

Hulp vanuit de gemeente – Jeugdhulp (onderzoek onder jongeren)

Er is in 2019 een onderzoek gedaan naar hoe Jeugdhulp-cliënten en hun ouders de hulpverlening ervaren. Dit onderzoek vindt elk jaar plaats. Hieronder lees je een samenvatting van de resultaten van het onderzoek onder jongeren (de Jeugdhulp-cliënten).

Algemeen:

De Jeugdhulp-cliënten gaven de Jeugdhulp gemiddeld een 7,7 als rapportcijfer22% van de 118 aangeschreven jongeren deden mee met dit onderzoek

Enkele onderzoeksresultaten:

77% van de Jeugdhulp-cliënten voelt zich beter door de hulp die ze kregen68% van de Jeugdhulp-cliënten is tevreden over de hulp tot nu toe60% van de Jeugdhulp-cliënten vindt de brieven van de gemeente goed leesbaarBij 57% van de Jeugdhulp-cliënten startte de hulp binnen 4 weken na het eerste gesprekBij 83% van de Jeugdhulp-cliënten startte de hulp sneller of gelijk aan de verwachting80% van de Jeugdhulp-cliënten is tevreden over de omgang met de hulpverleners77% van de Jeugdhulp-cliënten is tevreden over hoeveel je zelf kunt beslissen76% van de Jeugdhulp-cliënten is tevreden over hoe je wordt geholpen met vragen

Bron: Cliëntervaringsonderzoek Jeugdhulp, 2019, ZorgfocuZ

Afbeelding
Nieuwe elektrische Fietsboot Vechtstreek in de vaart genomen Nieuws
Afbeelding
Gemeenteraad en politiek onzichtbaar voor jongeren in Stichtse Vecht Nieuws
Afbeelding
Koninklijke onderscheidingen voor zestien inwoners van Stichtse Vecht Nieuws
Afbeelding
Koninklijke onderscheiding voor 11 inwoners in De Ronde Venen Nieuws
Cabaretduo Beth & Flo
Cabaretduo Beth & Flo zaterdag 11 mei in Grote Kerk in Loenen Vrije tijd
Afbeelding
Ontdek je schrijftalent met Lyda Westerink tijdens schrijfworkshop bij het regionaal archief RHCV Lezersnieuws
Denny van Drogenbroek (penningmeester), Wim Kragten, Niek de la Haye (Secretaris)
Bruisende Koningsdag in Breukelen met jubileum en afscheid voorzitter Nieuws
Afbeelding
Koninklijke onderscheiding voor professor Gemke uit Oud-Zuilen Gemeente
Afbeelding
Nieuwe wijkaanpak begint goed, bewonersavond Reizende Man over duurzaamheid druk bezocht Nieuws
Afbeelding
Ook OSM U12-1 ongeslagen kampioen basketbal Sport
Iedereen kan genieten op De Vecht
Mijlpaal voor Fietsboot op de Vecht, duurzame boot gaat vrijdag varen Nieuws
Dymph Hoffmans, jury

Aukje Treep, wethouder Soest

Elsie Hijstek, Soester Energie Coöperatie

Judith de Pagter, Soester Energie Coöperatie
Beste Lokale Energie-initiatief van de provincie Utrecht 2024: Soester Energiecoöperatie Ondernemend
Afbeelding
Stichtse Vecht geeft eerste Omgevingsvergunning af Gemeente
Afbeelding
4 mei herdenking Goudestein, 5 mei ontsteken bevrijdingsvlam, OSM lopers brengen weer de vlam Gemeente

Vrije tijd

Sport

Ondernemend

Lezersnieuws