Afbeelding

Brief gemeenten aan Utrechtse wethouder over gevolgen betaald parkeren

Nieuws

REGIO > De buurgemeenten van Utrecht, het ook Stichtse Vecht, hebben zorgen over de gevolgen van het betaald parkeren in de hele stad en daarom hebben ze een brief geschreven

Geachte mevrouw Van Hooijdonk,

U heeft ons in het kader van de inspraakperiode uitgenodigd om te reageren op het voorgenomen besluit van de gemeente Utrecht om in de hele gemeente betaald parkeren in te voeren. Graag maken wij van de gelegenheid gebruik om met de buurgemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Montfoort, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Vijfheerenlanden, Woerden en Zeist gezamenlijk te reageren op dit voornemen.

Wij constateren dat het voorgenomen besluit om in de hele gemeente Utrecht betaald parkeren in te gaan voeren voor de nodige maatschappelijke en bestuurlijke onrust zorgt in onze gemeenten. Inwoners ervaren op diverse plekken in de buurgemeenten, bijvoorbeeld rond OV-haltes aan doorgaande wegen, reeds parkeeroverlast van forenzen naar de gemeente Utrecht en de vrees is dat uitbreiding van het betaald parkeren gebied die overlast sterk zal doen toenemen. Tegelijkertijd zijn wij ons er van bewust dat de strategische beleidsdocumenten van de regio, bijvoorbeeld ons eigen IRP of de mobiliteitsstrategie van U Ned, al uit gaan van betaald parkeren in het stedelijk gebied. Daar komt bij dat aangescherpte parkeerregimes ook op nieuwe verstedelijkingslocaties in de regio ingezet worden. Tot slot gaat ook de stad Amersfoort aan de slag met een ambitieus parkeerbeleid. Als buurgemeenten van Utrecht zullen we ons tot deze ontwikkelingen moeten verhouden.

Het is daarbij van groot belang dat we op de eerste plaats samen met de gemeente Utrecht werken aan het inzichtelijk maken van de effecten van de invoering van betaald parkeren. We doen in de regio veel gezamenlijke studies naar de effecten van verstedelijking en mobiliteit richting 2040 en het is daarom niet meer dan logisch om ook gezamenlijk te studeren op de effecten van dit voorgenomen besluit. Op basis van een gezamenlijk beeld van de te verwachten effecten kunnen we ook doelgericht inzetten op maatregelen om op verschillende plekken de te verwachten overlast in goede banen te leiden.

Zo zien we dat de wijken Kanaleneiland, Papendorp en Hoograven wel voor invoering vanaf volgend jaar in het besluit staan en zijn wij bevreesd voor heftige effecten in Nieuwegein Noord waarop de gemeente Nieuwegein zich nauwelijks voor kan bereiden. Juist in Nieuwegein met een groot aantal verstedelijkingslocaties willen we aan de slag met het mogelijk maken van een mobiliteitstransitie maar daarvoor is tijd nodig om raad en bewoners mee te krijgen met onder andere een doordachte parkeerstrategie. Als de stad Utrecht reeds volgend jaar in genoemde wijken betaald parkeren in voert en er direct overlast optreed in Nieuwegein Noord, bijvoorbeeld rond de haltes van de Sneltram, kan het draagvlak voor nieuw mobiliteitsbeleid in Nieuwegein verminderen. Daarom vragen we om extra tijd om de invoering ook aan de zuidkant van de stad soepel te laten verlopen.

Naast Nieuwegein Noord zien wij in ieder geval in de volgende gebieden overlast ontstaan: 

-Groenekan (bij invoering in Overvecht Zuid);

-Opbuuren (Zuilen Noord);

-De Bilt Zuid (Rijnsweerd);

-Bunnik station (Amelisweerd);

-Maarssenbroek (Lage Weide);

-Multimodale overstappunten die veel drukker worden zoals station Woerden, Zeist Jordanlaan, zoeklocatie hub Lopikerwaard (vooralsnog afslag De Meern), stations Houten, station Bunnik, busstation Vianen Lekbrug.

-Op dit moment wordt er gewerkt aan plannen voor (tijdelijke) woningbouw op de locatie Rijnenburg. Het invoeren van betaald parkeren op die locatie heeft, naar verwachting, gevolgen voor de gemeente IJsselstein.

Wij zien de invoering van betaald parkeren in de gemeente Utrecht graag gepaard gaan met de volgende maatregelen:

1         Onderzoek naar de gevolgen van de invoering op de wijken in de regio+ monitoring tijdens de uitrol van betaald parkeren. Het is van groot belang dat we inzicht krijgen in de effecten van de voorgenomen maatregelen zodat we richting samenleving en gemeenteraden een goed onderbouwd verhaal hebben over wat deze invoering betekent voor de wijken in de regio. Het uitgangspunt daarbij is dat we geen onderscheid maken tussen Utrecht en de buurgemeenten, we zijn samen één regio. Het is belangrijk om dat juist rondom dit besluit uit te stralen.

2         Op basis van bovenstaand onderzoek brengen we in beeld en spreken we bestuurlijk af in welke buurten uitbreiding of regulering van parkeren gewenst/noodzakelijk is. Dat vergt vervolgens bestuurlijke en politieke besluiten in gemeenten waarbij het in sommige gevallen kan helpen als vanuit de gemeente Utrecht hulp wordt aangeboden bij de organisatie van het gereguleerd parkeren. Is de gemeente Utrecht bereid om het parkeerbedrijf Utrecht op aanvraag gereguleerd parkeren in de buurgemeenten te organiseren? Dit blijft maatwerk aangezien sommige gemeenten al betaald parkeren hebben en zelf een verdere uitrol kunnen organiseren al kan ook daar het delen van mensen en materiaal meerwaarde bieden.

3         Het is maatschappelijk en bestuurlijk zeer gewenst om het invoeren van betaald parkeren te koppelen aan het uitrollen van een programma voor regionale (mutimodale) parkeerhubs om zowel inkomende pendel van een goed alternatief te voorzien als de overlast in de buurgemeenten te kanaliseren. Deze hubs bieden forenzen een alternatief om hun auto te parkeren en met openbaar vervoer of fiets het laatste stukje te reizen naar hun bestemming in Utrecht. De U10 gemeenten zien goede mogelijkheden om de realisatie van hubs bestuurlijk te koppelen aan de invoering van betaald parkeren zodat we wortel en stok combineren en de effectiviteit van de uitvoering van de regionale mobiliteitsstrategie vergroten. Regiogemeenten zien het liefst dat beide ook programmatisch gekoppeld worden: opbrengsten van betaald parkeren kunnen we gebruiken om parkeerhubs te realiseren/exploiteren. Wij willen benadrukken dat de hubs vooral een regionaal en zelfs een nationaal belang hebben terwijl het lokale belang beperkt is tot het kanaliseren van parkeeroverlast. Zowel de financiering als de exploitatie dienen dus niet op het bordje van de desbetreffende gemeente terecht te komen. Zie U Ned parkeerstrategie voor overzicht van mogelijke parkeerhubs, sommige gelegen bij zogenaamde Regiopoorten in de regio.

4         Gezamenlijk werken aan het aanbieden van kwalitatief goede alternatieven voor de autogebruik in de spits, bijvoorbeeld via het Alternatief Ring Utrecht en U Ned Aanpak 2030 + het stimuleren van gebruik van deze alternatieven door middel van een hechte Goed op Weg samenwerking. Met de provincie Utrecht, als OV autoriteit in de regio, zullen we eendrachtig moeten optrekken om het OV-netwerk in de regio te intensiveren en uit te breiden, bijvoorbeeld naar de aan te leggen regionale parkeerhubs.

Reactie op proces van gemeente Utrecht:

1         In eerste instantie konden we slecht tot 5 mei schriftelijk reageren, een veel te korte periode voor een bestuurlijk afgestemde reactie, gemeente Utrecht heeft inmiddels de reactietermijn opgerekt tot 19 mei. 

2         Enkele buurgemeenten zullen van de gelegenheid gebruik maken om in de Commissie Ruimte in te spreken. Vriendelijk verzoek om dit in onderling overleg in te plannen.

3         Voorstel om, raadsleden/wijkraden van, aanliggende buurgemeenten uit te nodigen bij informatieavonden voor wijken waar betaald parkeren binnenkort wordt ingevoerd.

4         Op 21 juni organiseert de U10 een raadsbijeenkomst. Graag zouden wij op deze avond een informatieve sessie over de invoering van betaald parkeren in de gemeente Utrecht willen agenderen. Wij vragen daarvoor medewerking van de gemeente Utrecht.

Tot slot, deze reactie is tot stand gekomen door middel van een aantal zeer levendige werksessies met Utrechtse ambtenaren die werken aan de invoering. Wij willen u danken voor de organisatie van deze sessies en zien uit naar een hechte ambtelijke en bestuurlijke samenwerking bij het voorbereiden van het uiteindelijke besluit.

Met vriendelijke groet,

Julie d’Hondt, wethouder Bunnik

Pim van de Veerdonk, wethouder De Bilt

Wouter van den Berg, wethouder Houten

Peter Bekker, wethouder IJsselstein 

Rob Jonkers, wethouder Montfoort 

Ellie Eggengoor, wethouder Nieuwegein

Arjan Wisseborn, wethouder Stichtse Vecht 

Joop van Montfoort, wethouder Vijfheerenlanden 

Ad de Regt, wethouder Woerden 

Wouter Catsburg, wethouder Zeist

Afbeelding
9 mei Historische O.P.A. trekkerdag met rondrit door de regio Vrije tijd
1e fase bouwgebied Haarrijn
Werkzaamheden woningbouw Haarrijn gaan van start Nieuws
Afbeelding
Matineeconcert van het Nederlands Concert Mannenkoor in Breukelen Vrije tijd
Afbeelding
Ontdek de molens en gemalen van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht Vrije tijd
Afbeelding
GCM Wandeltocht 17 mei bij het 50-jarig bestaan van het gezondheidscentrum Lezersnieuws
Afbeelding
Video Staalconstructiebedrijf Qumey in de race voor onderscheiding meest actieve leerbedrijf Ondernemend
Afbeelding
Toppers O16-4 VV Maarssen 4e maal kampioen Sport
Afbeelding
Locoburgemeester Karin van Vliet op bezoek bij diamanten bruidspaar Stellaard-van den Brink uit Maarssen-Dorp Gemeente
Afbeelding
Vispassage Haarrijn vernieuwd voor betere voortplantingsreis Nieuws
Afbeelding
Grote filekans Leidsche Rijntunnel op A2 Nieuws
Oranjeweek in Merenhoef
Oranjeweek in Merenhoef Lezersnieuws
----
Uitslagen Schietsportvereniging Loenen Sport
Winst voor Jens Treur
Jens Treur uit Kockengen verandert van team en kartframe en wint meteen in NK KZ2! Sport
Afbeelding
Kortingsactie fietshelm: provincie Utrecht zet 'm op! Nieuws