
Afvalcontainers Stichtse Vecht worden voortaan opgehaald door nieuw bedrijf: Cyclus N.V. uit Moordrecht
NieuwsSTICHTSE VECHT > Het was nog even zoeken, maar er is zekerheid dat de afvalcontainers ook de komende jaren worden geleegd.
De twee grootste commerciële inzamelaars (Renewi en PreZero) hebben aangegeven in de toekomst niet langer in te schrijven op aanbestedingen. ‘Daarom zijn wij ons gaan oriënteren op publieke inzamelaars van afval. Cyclus N.V. uit Moordrecht is als beste partij naar voren gekomen en zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad als nieuwe inzamelaar van ons huishoudelijk afval per 2027. Ook zal de gemeenteraad worden voorgesteld om als aandeelhouder toe te treden tot Cyclus N.V.. Besluitvormingsproces en afwegingskader Met vier publieke inzamelaars vonden verkennende gesprekken plaats. Hierna bleven er twee partijen over om uit te kiezen. Om een weloverwogen keuze te kunnen maken, hebben we een afwegingskader opgesteld en toegepast’, aldus het college in een brief aan de raad. ‘Dit afwegingskader bestond uit verschillende aspecten: kwaliteit van dienstverlening, continuïteit, beleid, zeggenschap, sociale aspecten, kosten, ervaring en uitvoerbaarheid, milieuaspecten en logistiek.’
Cyclus N.V. is hieruit als beste partij naar voren gekomen. Ook de gemeenten De Ronde Venen, Uithoorn en Ouderamstel zullen zich gaan aansluiten bij Cyclus N.V. Wij vragen Cyclus N.V. om een presentatie voor te bereiden ter kennismaking voor de gemeenteraad. Dit zal na het zomerreces gaan gebeuren. Hierna wordt de gemeenteraad in de gelegenheid gesteld om eventuele wensen en bedenkingen betreffende de toetreding als aandeelhouder aan het college kenbaar te maken. De afspraken betreffende het inzamelen worden verwerkt in een met Cyclus N.V. af te sluiten dienstverleningsovereenkomst. De gemeenteraad zal via een apart raadsvoorstel eind 2025 gevraagd worden om de benodigde financiën ter beschikking te stellen voor de inkoop van aandelen





























