Roltrap station Maarssen snel weer in gebruik, lift gaat langer duren
NieuwsMAARSSEN > ProRail en NS werken aan een oplossing voor de wateroverlast op station Maarssen.
Door het ongewoon hoge grondwaterpeil dat de machinekamer in loopt in combinatie met regenwater dat via de bestrating naar de lift afloopt, is de machinekamer van de lift meerdere malen ondergelopen, zo staat in een uitgebreide brief aan het college, dat ook aan de bel had getrokken over de grote problemen.
Dit heeft geleid tot een stilstand van de lift en roltrap aan de voorzijde van het station. De situatie is complex: het grondwater loopt via de kruipruimte naar de machinekamer en zorgt regelmatig voor overstromingen. ‘We vinden het heel vervelend dat deze situatie ervoor zorgt dat reizigers geen gebruik kunnen maken van de lift en roltrap, zeker reizigers die hiervoor afhankelijk zijn voor hun reis. Deze reizigers kunnen gebruik maken van NS Reisassistentie en er wordt altijd een oplossing geboden om de reis te kunnen maken. Om de overlast aan te pakken, werken we samen met specialisten. We hebben een krachtigere pomp in de machinekamer en een extra pomp in de kruipruimte gezet. Deze maatregel heeft ervoor gezorgd dat de machinekamer droog is geworden en de schade beperkt is gebleven. Toen de liftschacht volledig droog was hebben we de schade volledig kunnen inventariseren. De roltrap zal niet al teveel problemen opleveren dus deze zal naar verwachting aan het eind van deze maand weer operationeel zijn’, zo is de verwachting van ProRail en NS. Het herstel van de lift gaat langer duren door de corrosie aan printplaten en contacten, maar volgende maand ergens moet het lukken. Ook het straatwerk wordt hersteld zodat het regenwater ergens anders heen loopt. Het blijft behelpen de komende tijd met sterke pompen om het water weg te pompen, eind 2025 wordt alles vervangen, zo is de planning. Ondertussen kan de gemeente vast werken aan de problemen met de fout-gestalde fietsen en de handhaving.