
Zorgen gevaar open ondergrondse containers in Maarssenbroek, ook vragen politiek over ongedierte en vervuiling
NieuwsMAARSSENBROEK > De haperende en rommelige start van het omgekeerd inzamelen maakt veel los in Maarssenbroek.
Tussen de vele vragen en reacties ook zorgen over de veiligheid, nu de diepe ondergrondse containers dicht bij de woningen nog steeds gewoon open zijn omdat de afvalpasjes niet overal zijn bezorgd. ‘Ik heb in Duivenkamp twee hele kleine kinderen weggestuurd die bij zo’n container aan het spelen waren met de klep van deze container. Levensgevaarlijk lijkt mij’, aldus een bewoner in een mail aan VARnws, die ook naar de gemeente was gestuurd om opheldering te vragen en te waarschuwen. ‘Ik ben van mening dat de gemeente haar planning tot nu toe niet goed heeft uitgevoerd en een situatie heeft gecreëerd die zorgelijk is m.b.t. de veiligheid van kinderen.’ In het antwoord van de gemeente via het Klant Kontakt Centrum wordt erkend dat het niet veilig is. ‘Het is inderdaad een tijdelijke maatregel, het openstaan van de nieuwe ondergrondse containers. Dit komt omdat nog niet alle inwoners van Maarssenbroek in het bezit zijn van een afvalpas.
Wij hopen dat de containers spoedig dicht kunnen, zodat het ook weer veiliger is voor spelende kinderen.’ Het is nog niet bekend wanneer dat gaat gebeuren. Ook in de gemeenteraad zijn er zorgen over het uitrollen van het omgekeerd inzamelen omdat er toch op diverse plekken bovengrondse containers nodig zijn en die staan soms op ongelukkige plekken bij fietsroutes, aldus GroenLinks in het vragenhalfuurtje. ‘En bij een aantal containers, die blijkbaar vol zijn, wordt er al afval naast gezet met kans op ongedierte en vervuiling’, aldus GroenLinks-raadslid Mariët Brandts, die opheldering wil over een aanpak en de verkeersveiligheid. ‘Het is ook een kwestie van mentaliteit en gedrag. We legen zo spoedig mogelijk bij volle containers en halen ook het vuil weg. En verkeersdeskundigen hebben destijds ook naar de plannen gekeken en zien geen gevaar’, aldus wethouder Hans van den Akker. In Pauwenkamp zijn op 1 locatie geen ondergrondse containers geplaatst. Op deze locatie loopt een bezwaarprocedure. Voor de bewoners worden alternatieve ondergrondse containers in de directe omgeving aangeboden. In Duivenkamp worden op 2 locaties en in Fazantenkamp op 1 locatie tijdelijk bovengrondse containers geplaatst en/of alternatieve ondergrondse containers in de directe omgeving aangeboden. Onderzoeken naar oplossingen/alternatieven lopen nog. In Kockengen is nog niets opgelost en blijft de grijze bak.





























