
Eerste paal van nieuwe afvalscheidingsstation De Splitsing in Stichtse Vecht
NieuwsSTICHTSE VECHT > Het is zeker een mijlpaal in de dienstverlening van de gemeente: de eerste paal van de Splitsing.
De bouw van het nieuwe afvalscheidingsstation aan het einde van de Corridor in Breukelen kan nu echt beginnen nadat wethouder Hans van den Akker vrijdagmiddag symbolisch de eerste paal heeft geslagen. De kleine ceremonie met gemeente en aannemer is het startpunt van een nieuw tijdperk: even naar de werf in Maarssen, Breukelen en :Loenen is er binnenkort niet meer bij. De bouw is wel vertraagd omdat de gemeente moest stoppen wegens trillingen in de naastgelegen stroomtorens en er zaten broedende oeverzwaluwen op het bouwterrein en die mag je niet storen. Binnenkort wordt duidelijk hoe de planning er nu uit gaat zien en wanneer de oude gemeentewerven de deuren sluiten.
Eerder bericht
We vroegen onze inwoners in januari te stemmen op een top 3 van mogelijke namen. In totaal zijn er meer dan 700 stemmen uitgebracht (de andere namen waren: CIRC en de VANG). De meeste stemmen zijn uitgebracht op ‘De Splitsing’.
Wethouder Hans van den Akker: ‘Wij zijn blij met deze naam die voor en door inwoners is gekozen. Vanaf nu gebruiken we De Splitsing in alle communicatie over het nieuwe afvalscheidingsstation en gaan we het hebben over grondstoffen in plaats van afval.’ Het nieuwe afvalscheidingsstation is straks een plek voor alle inwoners van onze gemeente waar zij met grof huisafval terecht kunnen. Omdat we participatie belangrijk vinden vroegen we inwoners mee te denken over de naam. Dat deden we via social media waarop we meer dan 500 reacties ontvingen.
De projectgroep heeft samen met de wethouder de keuze voor de top 3 gemaakt. Er is vooral gekeken naar een creatieve en gemakkelijk te onthouden naam. Daarbij is het woord ‘afval’ vermeden, vanwege de doelstelling om van afval naar grondstof te gaan.
De naam De Splitsing werd door 3 inwoners ingestuurd. De bedenkers hebben bericht gekregen en worden in het zonnetje gezet bij de opening van het nieuwe afvalscheidingsstation. Op het gebouw komt een naambord met De Splitsing.


































